Wanneer je op een andere manier naar werknemers gaat kijken, dus het ‘oude denken’ in structuren, procedures en systemen los laat, dan kom je al gauw tot de ontdekking dat een cao een grote belemmering kan vormen. Cao’s zijn namelijk helemaal niet met de tijd meegegaan. In de loop van der tijd zijn er in de uitpuilende boekwerken allemaal bepalingen opgenomen, die beperkingen opleggen aan de vrijheid van zowel werknemer als werkgever.
In deze economisch moeilijke tijden kijken bedrijven nadrukkelijk naar hun kosten en naar mogelijkheden om daarin te kunnen snijden. Steeds vaker komt daarbij ook de expat in beeld. U weet wel: die dure medewerker die u voor een paar jaar naar de andere kant van de wereld heeft gestuurd om daar uw business te runnen.
De druk op HR voor het creëren van meerwaarde aan een organisatie neemt toe. Een business model beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Toegepast op HR, beschrijft een HR business model deze grondgedachte voor het HR domein. Om ervoor zorg te dragen dat de beschrijving en discussie wordt vergemakkelijkt, wordt de Business Model Canvas toegepast.
Als het om de re-integratie van zieke werknemers gaat, komt er steeds meer verantwoordelijkheid en financieel risico bij de werkgever te liggen. Adequaat optreden is dan ook noodzakelijk. En als een arbeidsconflict de oorzaak lijkt van de ziekmelding al helemaal.
Na langdurige arbeidsongeschiktheid is de functie van de werknemer aangepast aan de overgebleven capaciteiten. Deze werkzaamheden zijn echter nooit volledig verricht door de werknemer. Na volledige uitval meende de werkgever niet opnieuw 104 weken salaris te hoeven doorbetalen. De werknemer dacht daar anders over, maar erkende wel nooit volledig de nieuwe functie te hebben kunnen uitoefenen.
Een werknemer werkt al jaren bij dezelfde onderneming, maar heeft een arbeidsovereenkomst met een payrollbedrijf. Met een door de inlener aangekondigde tariefsverlaging van 25 procent stemt de werknemer niet in. Hoewel die situatie wel heeft geleid tot een beëindiging van de opdracht, gevolgd door het einde van de arbeidsovereenkomst, gaat de procedure over de wijziging van het tarief.
Er is bij loopbaangesprekken in het kader van talentmanagement qua effectiviteit en efficiëntie nog een wereld te winnen.
Als leidinggevende zit je soms letterlijk met de handen in het haar. De ene medewerker is eigenwijs. Hij wekt de indruk dat hij zijn taken prima kan uitvoeren, maar de resultaten vallen tegen. De ander is onzeker. Je hebt het idee dat hij veel meer kan dan hij zelf denkt, maar het komt er niet uit. En dan is er nog die nieuwe medewerker die ingewerkt moet worden en de ervaren kracht die goed wil blijven presteren. Hoe bepaal je welke benadering het beste bij welke persoon past?
Medewerkers beginnen de pijn van de economische crisis steeds meer in hun portemonnee te voelen. Als gevolg daarvan zien we een toename van de schade door interne diefstal, die mede in de hand wordt gewerkt doordat werkgevers bezuinigen op kostenposten als beveiliging en interne controles. In die zin is het belangrijk om nogmaals te wijzen op de mogelijkheid om de kosten voor onderzoek naar interne diefstal op de dader te verhalen aan de hand van onder ander de volgende uitspraak:
Wanneer heb jij voor het laatst een goed gesprek gevoerd? Durven we het aan? Praten over vind je het nog leuk? Voel je je fit? Ik ben toch geen dokter! Maar als die in beeld komt is het te laat!