Ongewenste omgangsvormen voorkomen? Zorg voor duidelijke afspraken in het personeelshandboek! Mr Willemijn Jansma legt uit wat de meerwaarde is voor je organisatie en hoe je dit in de praktijk regelt.
Als het dienstverband met een zieke werknemer – nadat deze twee jaar ziek is geweest - wordt beëindigd, kan werkgever aanspraak maken op compensatie van het UWV voor de betaalde transitievergoeding. Als het dienstverband al gedurende de wachttijd (wanneer sprake is van een opzegverbod) eindigt, bestaat het recht op compensatie niet.
Alcohol en werken in een ziekenhuis staan op gespannen voet met elkaar. Dat blijkt ook uit de volgende zaak die speelde bij de kantonrechter Tilburg. Werkgever acht een werkneemster ongeschikt voor haar functie door haar alcoholprobleem en ontslaat haar. De kantonrechter gaat daar echter niet in mee.
Vrouwspecifieke gezondheidszaken krijgen (en verdienen!) steeds meer aandacht. En dat is ook belangrijk voor de werkvloer, want er zijn bijvoorbeeld 1,9 miljoen werkende vrouwen tussen de 40-65 jaar, waarvan een gedeelte overgangsklachten ervaart. Als we hier gemakkelijker met elkaar over gaan spreken, komen we tot betere oplossingen 'hoe hiermee om te gaan' aldus coach en consultant Melissa Schouman.
Steeds meer werkgevers faciliteren medewerkers die vrijwilligerswerk willen doen. Het is eigenlijk een no brainer. Steeds meer werknemers vinden zingeving in hun werk belangrijk. En steeds meer bedrijven willen Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO).
Jullie hebben vast KPI's opgesteld om resultaten te halen. Maar kijk je ook naar de manier waarop die KPI's worden behaald? Niet? Zou je wel moeten doen want KPI's voor onderlinge samenwerking blijken de prestaties aanzienlijk te verbeteren, schrijft innovatie-expert Simone van Neerven. Ze legt dit weer uit met aansprekende voorbeelden uit de sport en dit keer het kippenhok.
Een organisatie waar mensen werkplezier hebben, continu leren en betrokken zijn. Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat gaat alleen met een duidelijke koers. Onrust is daarvoor een goede voedingsbodem en geen hindernis vindt Jan Tjerk Boonstra, expert in strategisch HRM.
Een nieuwe werknemer past niet goed binnen de organisatie, wat al snel tot conflicten leidt. Helaas is dit een situatie die vaker voorkomt. Is er tijdens het sollicitatieproces iets over het hoofd gezien? Of liggen de verwachtingen na indiensttreding ineens nogal ver uit elkaar? Hoe kun je als werkgever het beste handelen in zo’n scenario? Is een ontslag mogelijk? Arbeidsrechtadvocaat Maurits van Buren benoemt enkele belangrijke juridische overwegingen.
Employer branding is iets waar doorgaans alleen bij grote organisaties aan gedacht wordt. Dit terwijl juist voor de middelgrote organisaties, van 500 tot zeg 2.000 medewerkers, dit de meeste waarde heeft. Maar hoe doe je dat?
We zagen hier inmiddels al verschillende voorbeelden van voorbijkomen, waarbij werknemer zich beriep op 'freedom of speech' maar door de rechter werd teruggefloten omdat die vrijheid van meningsuiting niet absoluut is. Onder meer niet wanneer werkgever als gevolg van uitlatingen van werknemer schade wordt berokkend. Maar omgekeerd geldt dat ook. Een werkgever mag namelijk ook geen informatie delen met derden waardoor de werknemer schade lijdt of diens eer of goede naam wordt aangetast.