Seksuele intimidatie, machtsmisbruik. Hoe krijg je als HR-professional grip op misstanden, waarover vaak gezwegen wordt? Waar moet je beginnen als integriteit van de organisatie een issue is of kan worden?
In een opbloeiende economie is het voor organisaties een uitdaging om talent aan zich te binden. Wij zien dat organisaties talenten proberen te binden door de focus op ontwikkeling te vergroten. Zo worden jaarlijkse beoordelingsgesprekken steeds meer ontwikkelingsgericht in plaats van kritisch terugkijkend ingestoken. Ook zien wij dat organisaties meer investeren in ontwikkelprogramma’s. De vraag is: renderen deze inspanningen voldoende?
De JLL Winning Workplace Award wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan kantoorgebruikers die vooruitstrevend en innovatief zijn op het gebied van nieuwe huisvestingstrends. Dit jaar draait het om de eindgebruiker en hoe deze gefaciliteerd en gemotiveerd wordt door de werkomgeving. De focus ligt hierbij op drie aspecten die van invloed zijn op de eindgebruiker: engagement, empowerment en fulfillment. Maak kennis met de 3 finalisten.
Een business case schrijven vormt een steeds groter onderdeel van het werk van de HR-professional. Maar hoe pak je dat aan?
Zowel young professionals als oudere werknemers lopen een bovengemiddeld groot risico op langdurige uitval. De werkgever heeft uiteenlopende middelen tot zijn beschikking om die risico’s actief te verkleinen, vertelt Robert Wondaal.
“Wij geloven in elkaar vaker informeren over wat wij doen en hoe wij dat doen,” aldus Monique van Ruitenburg, manager HR Servicecenter over de reden dat Sogeti Nederland ruim een jaar geleden e-feedback invoerde. Sogeti noemt zich een innovatieve IT-dienstverlener en ziet de 2400 werknemers als technology leaders.
Design Thinking kun je gebruiken om problemen te herdefiniëren, menselijke betekenis te geven aan technologie en om meer te focussen op de gebruikers- c.q. klantervaring. Bijvoorbeeld voor het onboardingsproces. “Dat werd voorheen door de HR-afdeling bepaald. Bij design thinking kijk je in feite naar de vraag achter de vraag.”
De regering wil een reparatieregeling treffen voor werkgevers die in 2017 eigenrisicodrager voor de WGA hadden willen blijven, maar waarvan tegen hun wens in toch het eigenrisicodragerschap is beëindigd.
“Wij vonden het niet meer bij ons bedrijf passen dat een manager eenzijdig via e-mail om feedback vraagt over een medewerker.” Die constatering leidde bij digital agency Valtech tot de keuze voor een tool die meer informatie kon opleveren én medewerkers het gereedschap zou geven om zelf beter te kunnen worden.
Zo’n 34% van alle nieuwe medewerkers weet binnen één week of ze voor langere tijd bij de organisatie wil blijven werken. Ruim 33% van alle nieuwe medewerkers verlaat de organisatie binnen zes maanden. Essentieel dus om een goede eerste indruk te maken en medewerkers voor langere tijd aan je organisatie te binden. Maar hoe doe je dat?