Hoe vindt en verbindt HR de juiste mensen wanneer medewerkers structureel bij de klant zitten? Facilitair dienstverlener Sodexo, met 4.000 collega’s in kantoren en op klantlocaties, waaronder bedrijven, scholen, ziekenhuizen en zelfs boorplatforms, kent de uitdaging. En heeft een oplossing.
Het Nederlandse Top Employers Institute toetst het HR-beleid van grote bedrijven wereldwijd. De certificering geeft werkgevers erkenning en waardering en het is handig voor de employer branding. Bovenal zet het certificeringsprogramma aan tot betere HR, betoogt directeur Benelux, Rutger Steyerberg. “We willen een toegevoegde waarde leveren.”
Een werknemer wil een maagverkleining ondergaan. Volgens de leidinggevende is dit een cosmetische ingreep en moet de werknemer hiervoor vakantiedagen of onbetaald verlof opnemen. Maar de praktijk is genuanceerder.
Wat is de basis van een goede klantervaring en klantbeleving? Zes universele karakteristieken liggen hieraan ten grondslag.
Het invoeren van thuiswerken leidt in veel organisaties tot misverstanden. Nadat de eerste medewerkers hun thuiswerkplek in gebruik nemen, stellen collega’s de voor de hand liggende vraag: waarom hij/zij wél en ik niet? 6 tips om er een succes van te maken.
Een middag ervaringen uitwisselen over zelfsturing leidt tot heel veel ‘Food for Thought’. De kracht van de middag lag voor een groot deel in de diversiteit van de sprekers.
De bedrijfsarts bepaalt of een zieke werknemer weer aan de slag kan. Vaak is dat advies omkleed met randvoorwaarden, zoals de beperkingen voor arbeid en een opbouw in het aantal uren. Maar welke mogelijkheden zijn er als de werknemer niet start met de re-integratie terwijl hij wel belastbaar is?
Werknemers moeten tot op steeds hogere leeftijd doorwerken. Hierdoor stijgt het verzuim. Medewerkers gezond, gemotiveerd en productief aan het werk houden is daarom noodzaak. Steeds meer organisaties zijn zich hiervan bewust en maken hier al werk van. Maar er valt ook nog veel winst te behalen.
Maar liefst 81 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers stelt dat de samenwerking met collega’s voor verbetering vatbaar is. Beter luisteren is de meest genoemde verbetering, kort gevolgd door meer openheid en feedback. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool, trainingsbureau in grootschalige soft skills-ontwikkeling, onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.
Skyscrapers helpt young professionals om hun loopbaan een vliegende start te geven. De organisatie scout, traint en plaatst ‘Skyscrapers’ voor haar opdrachtgevers. Uitgangspunt is ‘DNA boven CV’ en dat slaat aan, zegt oprichter Tim Berendsen: “80 Procent gaat na het traineeship van 1 jaar ook daadwerkelijk bij de opdrachtgever in dienst.”