Jongeren blijken nog steeds onvoldoende te weten over hun pensioen. Dat blijkt uit onderzoek onder drie generaties over financiële beslissingen van online pensioenuitvoerder BeFrank. De overheid probeert al jaren pensioenspaarders te informeren en te activeren als het om de oude dag gaat. Maar uit cijfers blijkt dat het pensioeninzicht onder de groep van 18 tot 37 jaar (generatie Y en Z) nog steeds achterblijft.
Op welke manier draagt mijn pensioeninleg bij aan een schonere planeet? Deelnemers van BeFrank kunnen dat vanaf nu zien op het ‘Sustainable Impact Dashboard’ op hun eigen online pensioenpagina. BeFrank is de eerste pensioenuitvoerder die dit aanbiedt.
De economie bloeit en op de arbeidsmarkt staat grote spanning. Maar wie profiteert daarvan en hoe zie je dat terug in de arbeidsvoorwaarden? Deze en vele andere actuele vraagstukken worden besproken in het Nationaal Beloningsonderzoek 2018, dat eind november voor de 23stekeer verschijnt. In dit artikel de belangrijkste resultaten.
Weg met de Leadership-cultus en de aandelenmarkten. Wie eenzijdig stuurt op cijfers is niet goed bezig. Human Resources? Verschrikkelijk! De befaamde Canadese managementwetenschapper Henry Mintzberg schopt graag tegen allerlei heilige huisjes. In de aanloop naar zijn komst naar Nederland had HR Strategie een exclusief gesprek met hem.
Het lijkt wel een epidemie: per jaar blijft werkend Nederland ruim zeven miljoen dagen thuis vanwege werkstress. Dat is 16 procent van het totaal aantal verzuimdagen. Dan kun je de oorzaken proberen weg te halen, maar in deze hectische tijd ontkom je bijna niet aan stressfactoren. Richt je daarom vooral ook op het vergroten van de veerkracht in je organisatie.
Organisatieveranderingen zijn aan de orde van de dag. Een van de veel voorkomende gevolgen daarvan is dat rollen in de organisatie verschuiven. Medewerkers houden dezelfde functietitel maar krijgen heel andere taken dan ze gewend zijn. Zo krijgen leidinggevenden de rol van facilitator en ambassadeur, docenten die van coach en inhoudsdeskundigen worden netwerkers. Hoe help je hen te groeien in die nieuwe rol?
Automatisering en robotisering bieden geweldige kansen, maar dan moet HR wel veel actiever het gesprek aangaan binnen de eigen organisatie, vindt Arjen van Berkum: “Het is niet interessant om automatisering als een kostending te zien. Zeg liever: Ik ga mijn service en mijn klantbeleving verbeteren.”
In de Wet werk en zekerheid is bepaald dat een transitievergoeding door de werkgever betaald dient te worden als hij afscheid wil nemen van een werknemer. Dit geldt ook als de reden voor beëindiging de arbeidsongeschiktheid van de werknemer is. Voor werkgevers voelde dit als onrechtvaardig. De werkgever heeft immers al veel kosten gemaakt, zoals de loondoorbetaling en re-integratiekosten. Dit zorgde er ook voor dat het dienstverband juist niet beëindigd werd, maar slapend werd voortgezet.
Hoe zorg je dat je als HR je organisatie optimaal ondersteunt in tijden van grote veranderingen? Bob van Ierland vertelt over zijn aanpak bij PostNL: “Als je als manager krapte hebt en hoge nood om mensen te vinden, verwacht je van je HR business partner niet dat hij of zij om vijf uur zegt ‘Fijne avond, tot morgen!’.”
Geen gelukkige medewerkers? Dan ook geen gelukkige klanten. Het werkgeluk van medewerkers is een van de meest onderschatte onderdelen op de weg naar een betere klantbeleving. Welkom! vroeg docent Inge van der Putten van de opleiding ‘Werkgeluk’ aan de Fontys Hogeschool hoe je dat doet: medewerkers blij maken.