Kilian Wawoe, parttime docent HRM aan de Vrije Universiteit Amsterdam, consultant en public speaker, vindt een goed gesprek tussen leidinggevende en medewerker het allerbelangrijkst als het om het verminderen van stress gaat. Hij plaatst daarnaast kanttekeningen bij generieke vitaliteitsprogramma’s.
Hoe weet je welke momenten cruciaal zijn in de employee journey? Welke verwachtingen schep je bij nieuwe medewerkers en hoe worden deze ingevuld in de eerste paar maanden van het dienstverband? Om dit te achterhalen, moet je de employee journey allereerst 'mappen' door samen met een specifieke groep medewerkers (bijvoorbeeld 'onboarders') hun journey in kaart te brengen.
Fun, creativiteit, kennis delen. Het zijn niet meteen de eerste dingen waar je aan denkt bij de cultuur van een groot corporate advocatenkantoor. Toch zijn dit essentiële ingrediënten van een nieuw leiderschapsmodel waar Allen & Overy mee gaat werken. Head HR Martine Brouwer-‘t Hart en Senior Partner Brechje van der Velden geven tekst en uitleg. “Het gaat erom dat we samen in alle openheid en in goed vertrouwen zaken bespreekbaar maken.”
Na een iets te gezellig feestje zit er de volgende ochtend waarschijnlijk nog steeds alcohol in je bloed. Cannabis, MDMA, cocaïne en andere drugs kunnen zelfs dagen na gebruik in het lichaam blijven hangen. Hoe signaleer je of medewerkers incidenteel onder invloed werken of mogelijk zelfs problematisch innemen? Is dat jouw zaak en wanneer en hoe grijp je in?
Van de nieuw instromende medewerkers in een organisatie weet maar liefst een derde binnen een week of hij/zij voor langere tijd wil blijven. Goede onboarding draagt dus zeker bij aan personeelsbehoud. Een reden voor de Brabantse zorginstelling Amarant om dit proces onder de loep te nemen én te optimaliseren. 'Een warm welkom voorkomt verzuim en voortijdig vertrek.'
Een sterfgeval, mantelzorg, schulden, een relatiecrisis – wanneer deel je privésituaties met collega’s of manager?
Razendsnel veranderende organisaties zetten vaak interim-managers in om die verandering te ondersteunen. Maar hoe selecteert u zo iemand als het gaat om een positie waarvan de sturing en richting van uw organisatie afhangt? Dan gaat u toch niet simpelweg vinkjes zetten bij de vaardigheden en competenties die u in een cv vindt?
Dat goede onboarding bijdraagt aan behoud van nieuwe medewerkers en voortijdige uitstroom kan verminderen, voelt iedereen wel aan. Maar kent u ook de harde cijfers van ongewenste uitstroom en van de gevolgen van geen of onvoldoende onboarding van nieuwe medewerkers?
Om te kunnen vaststellen wat gedoe is, helpt het om eerst te kijken naar wat het niet is. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de omstandigheden zijn niet het gedoe. Het is hoe je met de omstandigheden omgaat. Aangezien jij bepaalt wat je wel en niet wilt, kun je gedoe ook je wil opleggen. Dat is in een notendop gedoemanagement: omgaan met gedoe zodat je er geen last meer van hebt.
Bij de introductie van het hybride financieringsstelsel was de verwachting dat verzuim en arbeidsongeschiktheid zou dalen. UWV en private verzekeraars zouden elkaar scherp houden en zo bijdragen aan een zo effectief mogelijke re-integratie. Minister Koolmees heeft laten onderzoeken of de doelstellingen zijn uitgekomen.