We zijn er inmiddels al aardig aan gewend geraakt: videovergaderen. Nu het steeds meer een vast onderdeel van ons werk is geworden, is het tijd voor een online etiquette. Zeven tips voor beter online vergaderen.
Reboarding is onderdeel van de employee journey. En toch voor veel mensen nog een onbekend begrip. Zeker nu, in coronatijden, gaan we deze term vaak terug horen. Het gaat namelijk om het meenemen van medewerkers in de transitie naar een nieuwe realiteit. En dat is waar veel organisaties nu voor staan.
Sinds het begin van de intelligente lockdown besteedt werkend Nederland gemiddeld 40% minder tijd aan sport. De waardering van de mentale fitheid is gezakt van een royale 7,5 naar een 6,9. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1000 werkende Nederlanders, in opdracht van online pensioenuitvoerder BeFrank. BeFrank pleit voor het keren van deze tendens.
Wendy Bilsen is agency director bij PROOF en daarnaast is ze verantwoordelijk voor een aantal klanten van het bureau. Al tien jaar draagt Wendy uit dat niet klanten op 1 horen te staan maar dat een organisatie juist haar medewerkers op 1, 2 en 3 hoort te zetten om succesvol te zijn. We spraken Wendy in deze corona-tijden en stelden een aantal vragen.
Je werkt in een prachtige organisatie. Met kundige en talentvolle mensen. Kortom, je hebt een dream team. En dan wordt je compleet onverwacht geconfronteerd met een crisis van ongekende omvang. Hoe houd je dan het team en de organisatieresultaten overeind?
De één zit al weken noodgedwongen stil, terwijl de ander zich een slag in de rondte werkt. Verschillende medewerkers staan onder druk. Dit kunnen de cruciale beroepen zijn zoals geformuleerd door de Rijksoverheid, maar ook beroepen die zich bezig houden met vitale processen binnen organisaties. Al deze professionals hebben te maken met extra werkdruk. Hoe help je hen deze periode door?
Werk zoveel mogelijk thuis: aan dat devies is in Nederland massaal gehoor gegeven. We doen het voor het goede doel, maar het is voor velen flink wennen. En dan is er vaak ook nog die knagende onzekerheid. Juist nu is verbinding met je team ontzettend belangrijk. Hoe houd je zicht op wat er bij je medewerkers speelt nu je normale voelsprieten zijn afgesneden?
Offboarding is de laatste fase van een employee journey. En hoewel offboarding veel minder populair is dan onboarding is het voor de reputatie van organisaties net zo belangrijk. Zeker nu. ‘Het zegt namelijk alles over respect voor medewerkers en dat zegt weer alles over de organisatie’, aldus Sascha Becker. HR Praktijk stelde Wenda Bolink en Sascha Becker, auteurs van de het boek ‘De employee journey’, zes vragen.
Houd anderhalve meter afstand. Blijf thuis. Geef geen hand. Negatieve formuleringen werken niet altijd even goed als je gedrag wilt veranderen. Zijn er ook andere manieren - naast geboden - om gedrag van mensen in de (werk)omgeving te beïnvloeden? Maak gebruik van nudging en framing met deze tips!
Het coronavirus heeft in korte tijd ons leven enorm veranderd en we merken de impact op allerlei manieren: in thuiswerken, sociale onthouding en werk dat wegvalt of juist enorm piekt. Voor velen van ons is deze Covid-19 uitbraak beangstigend. Onze emoties worden nog eens versterkt door de continue media-aandacht voor het virus en alle nieuwsberichten (waar of onwaar) die circuleren op social media. Hoe ga je met deze angst en onzekerheid om? Als leidinggevende en voor jezelf? Enkele tips.