'Zo ben ik nu eenmaal' Dat was de titel van de theatershow georganiseerd voor alle medewerkers van onze gemeente als aftrap van de organisatieontwikkeling. Een logische ontwikkeling gezien het feit dat de wereld om ons heen razendsnel verandert en het werkterrein van de gemeenteambtenaar zich sterk ontwikkelt. De organisatie zal zich blijvend moeten aanpassen aan de veranderende samenleving.
In het speelveld van internationale, multi-country payroll krijgen organisaties met flinke uitdagingen te maken. De tijd dat er simpelweg aan leveranciers gevraagd werd om een softwarepakket te leveren voor salarisverwerking, is al lang voorbij. Wat zijn belangrijke uitdagingen waar organisaties, groot en klein, internationaal tegenaan lopen en wat is de impact daarvan? Hoe kunnen ze deze tackelen? Een ding is zeker: zonder goede partner lukt ze dat niet.
Sascha Becker kreeg onlangs de prijs voor Communicatieman van het jaar uitgereikt door Logeion, de beroepsvereniging van communicatieprofessionals. Hij is auteur van het boek ‘De employee journey’ en gelooft heilig in het belang van een goede samenwerking tussen HR en Communicatie. HR Praktijk sprak de kersverse winnaar en stelde hem een aantal vragen.
Hoewel we de gevolgen op lange termijn nog niet kennen, is al wel duidelijk dat de werkvloer snel verandert door covid-19, dat de situatie méér digitale eisen stelt aan werknemers en dat er op andere plekken gewerkt wordt dan op kantoor. Werknemers en werkgevers hebben een gids nodig die hen in de transformatie begeleidt, en de HR-afdeling moet hierin centraal staan. Hierdoor zullen nieuwe HR-rollen en HR-banen ontstaan.
Ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, zoals nu in coronatijd, brengt de nodige vragen met zich mee. Zeker met de huidige NOW-subsidie en de toetsing vanuit het UWV, kom je als werkgever al gauw in een complexe positie terecht. Drie zaken om rekening mee te houden.
Het coronavirus heeft het woon-werkverkeer in Nederland drastisch veranderd. Van serieuze files is al maanden geen sprake meer. Tegelijkertijd staat het ov-gebruik flink onder druk door datzelfde virus. Hoe kun je als organisatie navigeren tussen deze uitersten en (blijven) werken aan de duurzame mobiliteit van medewerkers?
Iedere organisatie heeft er groot belang bij dat een reorganisatie gestructureerd verloopt. Een slecht voorbereide reorganisatie kan tot gevolg hebben dat de kosten hoger uitpakken dan nodig en dat de beoogde doelen niet worden bereikt.
In deze coronacrisis zijn de arbeidsomstandigheden ingrijpend gewijzigd. We werken anders, we werken thuis en we hebben te maken met nieuwe risico’s. Nu organisaties weer aan het opschalen zijn, gaat veel aandacht uit naar coronaprotocollen en -voorschriften. Heel goed, maar vergeet niet ook je risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) te actualiseren.
Je kunt natuurlijk vaker face-to-face feedback geven, maar het probleem met deze vorm is dat de ontvanger soms niet door heeft dat er feedback wordt gegeven. Hij kan zich er dan ook niet op voorbereiden. Het andere probleem is dat er niets wordt vastgelegd, of je moet de recording toets van je smartphone al onder je duim hebben. Enter: de feedback-app.
Fijn nieuws van de belastingdienst: organisaties die in 2019 voor de Wet tegemoetkoming loondomein (Wtl) in aanmerking kwamen krijgen hun definitieve berekeningen al tussen 24 en 30 juni opgestuurd. Dit is bijna een maand eerder dan vorig jaar! Nog fijner, ook de uitbetalingstermijn is verkort. In plaats van zes weken na ontvangst van de berekeningen, krijgen organisaties nu al uitbetaald in de eerste week van juli 2020.