Uiterlijk op 1 juli van dit jaar treedt de nieuwe pensioenwet in werking. Vakbonden, werkgevers en pensioenuitvoerders krijgen vervolgens tot 1 januari 2027 de tijd om de pensioenregelingen aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Voor werkgevers die hun pensioenregeling hebben ondergebracht bij een verzekeraar of een ppi houdt dit in dat zij voor oktober 2026 het voorbereidende werk moeten hebben afgerond.
Ben je het jaar begonnen met nieuwe medewerkers in je organisatie? Een goed onboardingstraject is van groot belang voor zowel je nieuwe medewerker ols de organisatie. Het heeft een positief effect op de binding tussen de medewerker en de organisatie en dat is belangrijk, zeker in tijden van arbeidskrapte.
Handsfree bellen achter het stuur is wettelijk toegestaan. Veel werkenden maken dan ook weleens gebruik van hun reistijd om even wat telefoontjes te plegen of bijvoorbeeld online aan te haken bij een vergadering. Wel zo efficiënt. Maar hoe veilig is dat eigenlijk? En hoe sta je daar als werkgever tegenover?
Je medewerkers maken je organisatie. In hun welbevinden is echte, oprechte aandacht hét sleutelbegrip. Medewerkers die steun ervaren van hun leidinggevende zijn gemotiveerder en ervaren minder stress. Ook het tegenovergestelde is waar: achter veel vertrek en ziekmeldingen gaat diepe ontevredenheid met het management schuil. Hoe voorkom je dat?
Veel HR-professionals (en bedrijven) kampen met een personeelstekort. Het aantrekken en aannemen van nieuw talent staat daarom hoog op de prioriteitenlijst. Maar naast dat het vullen van vacatures wenselijk is, blijkt het behoud van personeel nog veel belangrijker. Eén manier om dat te doen is te werken aan de medewerkersbetrokkenheid. Tijdens het maken van de klantcase met online retailer Plein.nl en Dyflexis, een online personeelsplanning software, stuitte Visma Nmbrs op een waardevolle en bijzondere manier om hier invulling aan te geven, namelijk de rol van Sarinah Pietryga, als Happiness Manager bij Plein.nl
Veel werkgevers willen financieel wat extra’s voor hun werknemers doen om ze te helpen in deze economische uitdagende tijden. De werkkostenregeling kan hier volgend jaar uitkomst in bieden. De vrije ruimte over de eerste € 400.000 wordt volgend jaar namelijk tijdelijk verhoogd van 1,7% naar 3%. Vanaf € 400.000 blijft de vrije ruimte 1,18 procent.
Samenwerken. De voordelen zijn aanzienlijk: meer innovatie en een groter reactievermogen op de markt. Een bekend Afrikaans gezegde luidt dan ook: alleen ga je sneller, samen kom je verder. Tot zo ver de voordelen. Er kleven inmiddels - samenwerken is in 12 jaar tijd met 50% toegenomen - ook veel nadelen aan: werknemers worden overweldigd en raken uitgeput. Positief nieuws is dat daar wat aan te doen is.
Om een cultuur en employee experience te creëren die voldoen aan de wensen en behoeften van hybride en asynchroon werkende medewerkers is een nieuwe aanpak nodig. Uit onderzoek van Microsoft's Work Trend Index blijkt dat er drie cruciale punten zijn waarop organisaties hun mensen kunnen helpen zich aan te passen aan de nieuwe manier van werken.
"Een banenmarkt waar sollicitanten zich aan werkgevers konden presenteren, ridicuul", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker (Erasmus Universiteit). Hij geeft in het AD commentaar op de manier waarop werkgevers op dit moment personeel zoeken. Hoe het dan wel moet? ‘Deze markt vraagt om nieuw personeelsbeleid’
Onze wereld is veranderd; hybride werkvormen hebben het belang van locatie verminderd, waardoor werknemers meer keuze hebben uit potentiële werkgevers. Niet langer is nabijheid en bereikbaarheid van een werkgever een belangrijke voorwaarde voor werknemers om ergens te gaan werken. Dat betekent ook dat de concurrentiestrijd om talent is veranderd. Het aantrekken en behouden van professionals hangt steeds meer af van het vermogen van een organisatie om een geweldige werknemerservaring te leveren, ook wel Employee Experience of EX genoemd.