Monitoring van werknemers door hun werkgevers neemt sterk toe zo signaleerde vakcentrale CNV onlangs. Gezien de hoeveelheid mensen die door hun werkgever worden gecontroleerd, lijken werkgevers massaal de wet te overtreden aldus CNV-voorzitter Piet Fortuin. Monitoring van werknemers is echter niet per definitie verboden, zo nuanceert werkgeversvereniging AWVN.
Veel werkgevers zoeken manieren om medewerkers in deze dure tijden financieel tegemoet te komen zonder dat het ze te veel kost. Salure, IT-bedrijf voor salarisadministratie, heeft enkele mogelijkheden op een rij gezet waar je misschien niet zo snel aan denkt. Zoals studiekosten van kinderen van medewerkers vergoeden.
Werknemers die een misstand zien, hoeven dat niet meer intern te melden. Ze mogen dat voortaan ook melden buiten het bedrijf. Ook uitzend- of oproepkrachten hebben inmiddels dit recht. Het zijn de meest opvallende veranderingen van de Wet bescherming klokkenluiders, die op 18 februari j.l. in werking is getreden. De nieuwe vereisten op een rij. Inclusief een checklist opstellen van een klokkenluidersregeling.
Hoe bereik je met je wervingscampagne ook daadwerkelijk je doelgroep in deze krappe arbeidsmarkt? Drie employer branding-specialisten vertellen over de campagnes die hen zjin opgevallen en waarom.
Om een beeld te krijgen van hoe het met de werknemers gaat, is een jaarlijks onderzoek tegenwoordig niet meer voldoende. Zelfs met een pulse-meting per kwartaal red je het niet altijd. Veel belangrijker is het om actief naar werknemers te luisteren, liefst wekelijks of zelfs dagelijks. Actief luisteren dus. Maar hoe doe je dat? En wat doe je met de feedback? Enkele voorbeelden.
Werkgevers die worstelen met vacatures kunnen niet zonder kennis van online werven. Hoe je talent aantrekt via sociale platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram weet Vincent Roders, online marketingspecialist en docent van de training Werving en selectie met social media: 'Je moet ze met een paar woorden kunnen triggeren.'
Overal waar mensen werken, ontstaan meningsverschillen en ligt wrijving op de loer. Dat is onvermijdelijk. Waar je wél invloed op hebt, is hoe hoog de gemoederen vervolgens oplopen. Hoe voorkom je dat botsingen op de werkvloer ontaarden in arbeidsconflicten en zelfs ziekmeldingen?
Veel managers bieden een luisterend oor aan medewerkers die worstelen met mentale problemen, zoals angst, depressie en stress. Maar kunnen zij met die informatie in hun achterhoofd nog eerlijk en objectief beslissen over diezelfde medewerkers? Vier manieren om ervoor te zorgen dat kennis van de mentale gezondheid van medewerkers het besluitvormingsproces niet onbewust beïnvloedt.
Vaak wordt gedacht dat meer uren werken niet loont vanwege belastingen of toeslagen die wegvallen, maar voor de meeste mensen geldt het tegendeel. Het is daarom belangrijk om werknemers goed te informeren over de gevolgen van meer of minder uren werken. Hiervoor heeft het Nibud de WerkUrenBerekenaar ontwikkeld.
Psychologische veiligheid. In een notendop betekent dit dat iedereen zich veilig voelt, zich durft uit te spreken en zich kwetsbaar durft op te stellen in het team. Veel collega’s dragen echter onbewust én bewust bij aan een psychologisch onveilige werkomgeving. Sociale factoren spelen hier vaak een rol. Als leidinggevende heb je een belangrijke taak hier op te waken en psychologische veiligheid te blijven stimuleren. Daarom in dit artikel 3 tips hoe je dat doet.