Veel HR-professionals (en bedrijven) kampen met een personeelstekort. Het aantrekken en aannemen van nieuw talent staat daarom hoog op de prioriteitenlijst. Maar naast dat het vullen van vacatures wenselijk is, blijkt het behoud van personeel nog veel belangrijker. Eén manier om dat te doen is te werken aan de medewerkersbetrokkenheid. Tijdens het maken van de klantcase met online retailer Plein.nl en Dyflexis, een online personeelsplanning software, stuitte Visma Nmbrs op een waardevolle en bijzondere manier om hier invulling aan te geven, namelijk de rol van Sarinah Pietryga, als Happiness Manager bij Plein.nl
Veel werkgevers willen financieel wat extra’s voor hun werknemers doen om ze te helpen in deze economische uitdagende tijden. De werkkostenregeling kan hier volgend jaar uitkomst in bieden. De vrije ruimte over de eerste € 400.000 wordt volgend jaar namelijk tijdelijk verhoogd van 1,7% naar 3%. Vanaf € 400.000 blijft de vrije ruimte 1,18 procent.
Samenwerken. De voordelen zijn aanzienlijk: meer innovatie en een groter reactievermogen op de markt. Een bekend Afrikaans gezegde luidt dan ook: alleen ga je sneller, samen kom je verder. Tot zo ver de voordelen. Er kleven inmiddels - samenwerken is in 12 jaar tijd met 50% toegenomen - ook veel nadelen aan: werknemers worden overweldigd en raken uitgeput. Positief nieuws is dat daar wat aan te doen is.
Om een cultuur en employee experience te creëren die voldoen aan de wensen en behoeften van hybride en asynchroon werkende medewerkers is een nieuwe aanpak nodig. Uit onderzoek van Microsoft's Work Trend Index blijkt dat er drie cruciale punten zijn waarop organisaties hun mensen kunnen helpen zich aan te passen aan de nieuwe manier van werken.
"Een banenmarkt waar sollicitanten zich aan werkgevers konden presenteren, ridicuul", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker (Erasmus Universiteit). Hij geeft in het AD commentaar op de manier waarop werkgevers op dit moment personeel zoeken. Hoe het dan wel moet? ‘Deze markt vraagt om nieuw personeelsbeleid’
Onze wereld is veranderd; hybride werkvormen hebben het belang van locatie verminderd, waardoor werknemers meer keuze hebben uit potentiële werkgevers. Niet langer is nabijheid en bereikbaarheid van een werkgever een belangrijke voorwaarde voor werknemers om ergens te gaan werken. Dat betekent ook dat de concurrentiestrijd om talent is veranderd. Het aantrekken en behouden van professionals hangt steeds meer af van het vermogen van een organisatie om een geweldige werknemerservaring te leveren, ook wel Employee Experience of EX genoemd.
Een ruime meerderheid van de bedrijven in Nederland heeft inmiddels afspraken over hybride werken gemaakt. Maar het kiezen van de geschikte werkvorm blijkt een moeilijke opgave. Een pasklare oplossing is er niet. Hierbij een voorzet met 6 vormen van hybride werken.
Tijdens de coronacrisis nam het hybride werken ineens een vlucht. Nu medewerkers weer naar kantoor mogen, zoeken organisaties naar de geschikte vorm van structureel hybride werken. Die transitie vergt een gedegen voorbereiding, weet onderzoeker Wouter Smit. Hij helpt organisaties op weg in vijf stappen.
Lastiger dan het lijkt, het hybride werken invoeren in een organisatie. Psycholoog en organisatiedeskundige Wouter Smit doet met het Work Lab, een onderzoeksgroep binnen de Hogeschool van Amsterdam, sinds de coronatijd onderzoek naar hybride werken in Nederland. Daarnaast begeleidt hij met deze onderzoekers teams bij het invoeren van hybride werken. Zijn ervaringen leveren een aantal interessante lessen op.
Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe trends aan het licht komen. Langzamerhand reizen we uit onzekerheden die de coronapandemie met zich mee bracht terug naar het ‘normaal’. Niet geheel het oude normaal natuurlijk, want sinds 2020 staat de wereld op zijn kop en heeft ook het HR-landschap overuren gemaakt om alles draaiende te houden. Een aantal trends van 2023 gaat over het perfectioneren van de innovatieve oplossingen die zijn voortgekomen uit de pandemie. In dit artikel neemt Visma Nmbrs je graag mee in deze en andere trends en hoe je hier het meeste uit kan halen.