Budget loskrijgen voor maatregelen om de duurzame inzetbaarheid (DI) en vitaliteit van medewerkers te verbeteren, is niet altijd eenvoudig. Werkgevers zien dit soort maatregelen vooral als een kostenpost die bovendien niet direct iets oplevert. De KOBA-DI-tool van TNO helpt arbo- en HR-professionals de kosten én opbrengsten van dergelijke maatregelen beter inzichtelijk te maken.
37% van de werknemers geeft werkdruk of werkstress aan als reden voor verzuim, zo blijkt uit de cijfers van het CBS op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Verzuim vanwege hoge werkdruk duurt twee keer zo lang. Dit verzuim kan voorkomen worden als de signalen van stress bij medewerkers eerder worden opgemerkt. Waar moet je als leidinggevende op letten en wat kun je doen? HR Praktijk sprak met wellbeing-expert Hidde de Vries van Recharge360.
Als werkgever heb je invloed op het welzijn van een medewerker en kun je het verschil maken voor hem of haar én de persoon voor wie hij of zij zorgt. Maar medewerkers vertellen op het werk meestal niet dat ze mantelzorger zijn en werkgevers vragen er vaak niet naar. Veel werkgevers zijn echter onterecht terughoudend om mantelzorg bespreekbaar te maken. “Werkende mantelzorgers geven vaak aan dat leidinggevenden het onderwerp vaker ter sprake zouden moeten brengen.”
1 juli is de nieuwe pensioenwet ingegaan. Maar welke keuzes moet je als werkgever maken? En wanneer kun je het beste daarmee beginnen?
De werkgever of de werknemer die door opzet of schuld aan de andere partij een dringende reden heeft gegeven voor ontslag op staande voet is schadeplichtig. De schadeplichtige partij moet aan de andere partij de gefixeerde schadevergoeding betalen. Voor de berekening van de gefixeerde schadevergoeding moet de opzegtermijn worden genomen die de schadeplichtige partij eigenlijk in acht had moeten nemen. Er bestond discussie over de vraag welke opzegtermijn gehanteerd moest worden bij het bepalen van de hoogte van de gefixeerde schadevergoeding. De (kortere) opzegtermijn van de werknemer of de (langere) opzegtermijn van de werkgever? De Hoge Raad heeft deze vraag inmiddels onlangs beantwoord.
Om bedrijfsrisico’s te beperken zijn een effectieve functiescheiding en controles essentieel – vooral binnen de HR- en salarisadministratie. Maar in de praktijk is dit lastig te organiseren. Vaak is namelijk een handvol medewerkers voor een breed takenpakket verantwoordelijk. Hoe pak je dit dan goed aan? HRM- en payrollspecialist Salure geeft hierop antwoord.
De initiatieven om verzuim te voorkomen missen vaak hun doel. Juist de kwetsbare groepen worden doorgaans niet bereikt. Hoe zorg je als organisatie wel voor een effectieve verzuimpreventie? Een online verzuimpreventieplatform kan hier een belangrijke rol in spelen.
Verzuim is een hardnekkig probleem voor veel werkgevers. Hoewel werknemers begin 2023 minder verzuimden dan in dezelfde periode in 2022, is het verzuimpercentage met 5,7% nog altijd hoger dan voorgaande jaren. Langdurig verzuim kun je niet altijd voorkomen, maar goede verzuimbegeleiding geeft wel meer kans op vlotte re-integratie. De stappen uit Wet verbetering poortwachter helpen je daarbij.
Vanaf de eerste dag dat een medewerker ziek is, begint voor de werkgever de loondoorbetalingsverplichting te lopen. Een zorgvuldige verwerking van de ziekmelding is dus essentieel. Om ziekmeldingen zoveel mogelijk op dezelfde manier af te handelen en misverstanden te voorkomen, moeten medewerkers weten waar, wanneer en hoe ze zich ziek moeten melden. De afspraken die je hierover maakt met je medewerkers, neem je op in het verzuimprotocol, ook wel verzuimreglement genoemd.
In een tijd van snelle veranderingen heb je als organisatie mensen nodig die daar vlot op kunnen inspelen. Met goed performance management schep je de juiste omstandigheden voor medewerkers om goed hun werk te kunnen en willen doen en flexibel inzetbaar te kunnen zijn. Het klassieke performancemanagementsysteem – de traditionele HR-cyclus van jaarlijks doelen stellen voor medewerkers met aan het eind van het jaar een beoordelingsgesprek – voldoet al jaren niet meer. Maar hoe ga je van beoordelen naar ontwikkelen?