Regelmatig worden vraagtekens gezet bij de toegevoegde waarde van de HR-professional. Onterecht blijkt uit het HR Praktijkmonitor-onderzoek van het Breed Platform Arbeid. HRM’ers worden gezien, benut en gewaardeerd. Tegelijkertijd is er ook flink wat ruimte voor verandering en verbetering.
Het oer-Nederlandse Aviko is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een internationaal succesvolle producent van aardappelproducten. De rol van HR binnen het aardappelverwerkend bedrijf is met deze ambities en ontwikkeling meegegroeid. Maar ze zijn er nog niet: de volgende stap is ‘multidisciplinaire samenwerking’ binnen HR en tussen HR en het lijnmanagement aldus CHRO Wendy Haitsma, een van de sprekers op de HR Day 2023 over de Circle of Influence.
De huidige wetgeving voor arbeidsrelaties tussen organisaties en freelancers is niet ideaal en om meer duidelijkheid te scheppen wordt er gewerkt aan nieuwe wetgeving. Lees in dit artikel wat er precies gaat veranderen en waarom het slim is om nu alvast rekening te houden met compliance in je wervingsstrategie voor freelancers.
Budget loskrijgen voor maatregelen om de duurzame inzetbaarheid (DI) en vitaliteit van medewerkers te verbeteren, is niet altijd eenvoudig. Werkgevers zien dit soort maatregelen vooral als een kostenpost die bovendien niet direct iets oplevert. De KOBA-DI-tool van TNO helpt arbo- en HR-professionals de kosten én opbrengsten van dergelijke maatregelen beter inzichtelijk te maken.
37% van de werknemers geeft werkdruk of werkstress aan als reden voor verzuim, zo blijkt uit de cijfers van het CBS op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Verzuim vanwege hoge werkdruk duurt twee keer zo lang. Dit verzuim kan voorkomen worden als de signalen van stress bij medewerkers eerder worden opgemerkt. Waar moet je als leidinggevende op letten en wat kun je doen? HR Praktijk sprak met wellbeing-expert Hidde de Vries van Recharge360.
Als werkgever heb je invloed op het welzijn van een medewerker en kun je het verschil maken voor hem of haar én de persoon voor wie hij of zij zorgt. Maar medewerkers vertellen op het werk meestal niet dat ze mantelzorger zijn en werkgevers vragen er vaak niet naar. Veel werkgevers zijn echter onterecht terughoudend om mantelzorg bespreekbaar te maken. “Werkende mantelzorgers geven vaak aan dat leidinggevenden het onderwerp vaker ter sprake zouden moeten brengen.”
1 juli is de nieuwe pensioenwet ingegaan. Maar welke keuzes moet je als werkgever maken? En wanneer kun je het beste daarmee beginnen?
De werkgever of de werknemer die door opzet of schuld aan de andere partij een dringende reden heeft gegeven voor ontslag op staande voet is schadeplichtig. De schadeplichtige partij moet aan de andere partij de gefixeerde schadevergoeding betalen. Voor de berekening van de gefixeerde schadevergoeding moet de opzegtermijn worden genomen die de schadeplichtige partij eigenlijk in acht had moeten nemen. Er bestond discussie over de vraag welke opzegtermijn gehanteerd moest worden bij het bepalen van de hoogte van de gefixeerde schadevergoeding. De (kortere) opzegtermijn van de werknemer of de (langere) opzegtermijn van de werkgever? De Hoge Raad heeft deze vraag inmiddels onlangs beantwoord.
Om bedrijfsrisico’s te beperken zijn een effectieve functiescheiding en controles essentieel – vooral binnen de HR- en salarisadministratie. Maar in de praktijk is dit lastig te organiseren. Vaak is namelijk een handvol medewerkers voor een breed takenpakket verantwoordelijk. Hoe pak je dit dan goed aan? HRM- en payrollspecialist Salure geeft hierop antwoord.
De initiatieven om verzuim te voorkomen missen vaak hun doel. Juist de kwetsbare groepen worden doorgaans niet bereikt. Hoe zorg je als organisatie wel voor een effectieve verzuimpreventie? Een online verzuimpreventieplatform kan hier een belangrijke rol in spelen.