Hoe goed denken we als organisatie na over de gevolgen van technologische vernieuwingen voor de medewerkers in de organisatie? Door de snelheid waarin technologische ontwikkelingen zich in organisaties voltrekken, hebben we vaak onvoldoende oog voor de neveneffecten. Hilary Richters, director van het Digital Ethics-team van consultancyorganisatie Deloitte: ‘Technologie is te belangrijk om aan techneuten over te laten: ook HR moet erover meebeslissen’
Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat 57% van de Nederlandse organisaties in 2022 aandacht had voor digitalisering van HR. Hiermee kun je je HR-processen automatiseren en dus tijd winnen. Tijd die je vervolgens kunt besteden aan persoonlijk contact met medewerkers die dat nodig hebben en aan het meer strategisch kunnen adviseren van het management. Maar hoe stel je een business case op, hoe kies je een HR-systeem dat echt meerwaarde brengt voor HR en medewerkers en waar op te letten bij een HRIT-implementatie?
Veel organisaties zijn met digitalisering bezig, maar hebben (nog) niet alle processen gedigitaliseerd. Ook laat de digitale vaardigheid van HR-medewerkers over het algemeen te wensen over. Dit en meer blijkt uit onderzoek naar hoe digitaal volwassen bedrijven in Nederland zijn door Crowe Foederer in samenwerking met HR Tech Review. Hoe staat jouw afdeling ervoor?
Dit jaar vond de eerste editie van de HR Technology Awards plaats, een onafhankelijke prijs voor HR-technologieprojecten en HCM-pakketten. Negen genomineerden brachten hun HRIT-product of HRIT-project voor het voetlicht. In totaal werden drie prijzen uitgereikt: NextGen HR Technologie, HR Transformatie Technologie en HR Technologie Product Innovatie.
Als IT’er staan de bedrijven voor je in de rij. Wie kies je dan? Misschien een bedrijf waar je al bekend mee bent? Dat is in ieder geval waar bedrijven als Neomax, Conclusion, Devoteam en TOPdesk op hopen. Zij wachten niet tot studenten afgestudeerd zijn, maar zoeken al eerder contact. Ze helpen onder meer met cv's en geven workshops op onderwijsinstellingen.
HR-afdelingen hebben vaak een beperkt budget om te investeren in engagementsoftware. Werkgevers zien dit vooral nog als nice-to-have. Toch worden engagementtools steeds doorslaggevender voor het succes van organisaties. Country Manager Teun Lijnkamp van Vip District: ‘Met engagementsoftware heeft HR een krachtige tool in handen om te blijven innoveren’
De bedrijfsgezondheidszorg houdt zich nog altijd vooral bezig met verzuimbegeleiding en -preventie. Terwijl verreweg de meeste mensen gewoon lekker aan het werk zijn. In deze snel veranderende arbeidsmarkt, waarin schaarste om zich heen grijpt, is het belangrijker dan ooit om je medewerkers de volle aandacht te geven. Arbo Unie maakt hier werk van met een geïntegreerde aanpak op het gebied van verzuim, preventie en amplitie (gedragsverandering), gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
Leiders moeten actief samenwerken met hun werknemers om een evenwichtige aanpak te vinden voor werken op afstand, en met succes ‘een van de belangrijkste veranderingen in de manier waarop we werken sinds de industriële revolutie’ doorvoeren. Dat schrijft Mark Mortensen, universitair hoofddocent organisatiegedrag aan INSEAD op de site van de business school. Mortensen raadt leiders en werknemers aan om te overleggen met elkaar en toenadering te zoeken. Hij geeft een hulpmiddel om dit te doen: de 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom.
Elk jaar opnieuw wordt in december de Whk-beschikking verstuurd naar werkgevers die geen eigenrisico dragen voor de Whk. Vanaf dat moment heb je zes weken om de beschikking te controleren en eventueel bezwaar in te dienen. Het kan echter gebeuren dat je agenda zo overloopt, dat de controle van de Whk-beschikking erbij in schiet. Geen zorg, er is ruimte voor controle met terugwerkende kracht. We helpen je graag op weg.
In een werkomgeving waar prestaties en resultaten de boventoon voeren, is erkenning een essentieel, maar onderschat onderdeel dat bijdraagt aan het welzijn en de tevredenheid van werknemers. Het geven van erkenning gaat namelijk verder dan het incidenteel uitspreken van waardering of het geven van een schouderklopje. In deze blog lees je welk effect erkenning heeft en waarom een erkenningscultuur onmisbaar is in elke organisatie.