Informatie en Communicatie Technologie en facility management werken in de praktijk onvoldoende samen. Ze maken te weinig gebruik van wederzijdse expertise en competenties en bieden hun diensten onnodig versnipperd aan. Daarmee doen zij de klant geen recht en worden kansen gemist. Samenwerking leidt tot een nog betere prijs-kwaliteitverhouding van de dienstverlening. En dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen, in een tijd waar elk dubbeltje wordt omgedraaid en zaken als one-stop-shopping en geïntegreerde serviceconcepten steeds vaker worden geïmplementeerd.
De medewerker is het kapitaal van de organisatie. Een welbekende kreet, maar wat kan of moet een facility manager hiermee? Door als manager de kennis en vaardigheden van de medewerker te beschouwen als het belangrijkste kapitaal kan de facility manager zijn facilitaire organisatie optimaliseren.
Over contractvorm, arbeidstijden, beloning en competentieontwikkeling worden steeds vaker geïndividualiseerde afspraken gemaakt tussen werkgever en werknemer. Soms vormen deze afspraken een nadere uitwerking of invulling van keuzemogelijkheden uit de CAO (bijvoorbeeld a la carte systemen); in toenemende mate zijn ze het resultaat van 'onderhandelingen' tussen leidinggevende en medewerker over inspanningsverplichtingen over en weer. Afspraken waaraan men elkaar ook houdt.
Facilitaire functies kunnen op verschillende manieren worden georganiseerd en bestuurd: functiegeoriënteerd of ketengeoriënteerd. De feitelijke invulling binnen een organisatie is afhankelijk van de ontwikkelingsfase van die organisatie. De geïntegreerde facilitaire organisatie is verantwoordelijk voor het efficiënt organiseren van huisvesting en services voor de moederorganisatie.
Onbegrip, conflicten en teleurstellingen zijn vaak het gevolg van slechte communicatie. In een werksituatie kan dit bovendien gepaard gaan met onnodig hoge kosten en gemiste kansen op topprestaties. Hier is een goede communicatie dus van essentieel belang. Om dit te verwezenlijken is het nodig inzicht te krijgen in het communicatieproces en vervolgens de juiste vaardigheden te ontwikkelen die dit proces succesvol moeten laten verlopen.
Steeds meer organisaties erkennen het belang van Facility Management. Deze waardering leidt tot een verdergaande professionalisering van de facilitaire organisatie en het facilitaire proces. Waaruit bestaat het facilitaire proces van de facilitaire organisatie en op welke wijze kan dit geoptimaliseerd en ondersteund worden door het ontwikkelen en inzetten van instrumenten?
Strategie wordt vaak beschouwd als een opeenvolgend proces waarbij een organisatie, na een grondige omgevingsanalyse, een bedrijfsplan ontwikkelt en formuleert. Vervolgens moet dit bedrijfsplan worden gerealiseerd. Aldus gaat Facility Management met goede moed aan de slag en constateert dat de praktijk weerbarstiger is dan de eenvoud van een driestappenplan.
Werknemers met lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en oogklachten, maar ook met klachten over tocht en droge lucht op kantoor; een moeilijk meetbaar gegeven. Zijn de klachten reëel of worden ze gesimuleerd? Psychische en somatische kenmerken en conflictbeheersende adviezen.
Het is voor veel HR-professionals lastig om optimaal aan te haken bij de ontwikkelingen rondom social media en recruitment 2.0. Hoe zet je Linkedin, Twitter en andere sociale netwerken in om die ideale kandidaat te werven?
De meeste grotere organisaties bepalen jaarlijks een strategie om de organisatiedoelstellingen te realiseren. Een bedrijf kan bijvoorbeeld zijn marktaandeel vergroten door productinnovatie; een ziekenhuis kan zich toeleggen op een medische specialisatie om te voldoen aan de eisen van de marktwerking. Hoe koppel je de performance van medewerkers aan deze strategie?