Spiritualiteit, duurzaamheid en kleinschaligheid. Dát is wat grote bedrijven nodig hebben om te kunnen overleven aldus Paul de Blot, hoogleraar Business Spiritualiteit. Maar hoewel de huidige malaise overal een enorme impact heeft, is het roer niet zomaar om. “De problemen houden pas op als de verstarde oude generatie managers letterlijk is uitgestorven.”
Inzetbaarheid is de komende jaren een kernthema in arbeidsorganisaties. AWVN heeft hierop in 2010 een visie ontwikkeld, samen met enkele HR-managers en een wetenschapper. Hoe deze visie steeds meer werkelijkheid wordt leest u hier.
Is er een link tussen integriteit en effectief leiderschap? Om deze vraag te beantwoorden, onderwierpen professor Robert Hooijberg en Research Associate Nancy Lane van IMD, Business School te Lausanne in Zwitserland 175 overheidsmanagers aan een onderzoek. Het resultaat van hun studie is ontnuchterend.
De mondiale markt voor kopiëren en printen groeit nauwelijks meer. Daarom koos het Japanse Ricoh voor een nieuwe strategie. De specialist in hardwaretechnologie transformeert zich sinds enkele jaren tot aanbieder van hoogwaardige IT-oplossingen. Ricoh Nederland geeft performance management én het Nieuwe Werken daarin een hoofdrol. Directeur HR Martijn Wecke schetst het toekomstscenario.
Telecombedrijf KPN moet alle zeilen bijzetten en schrapt duizenden banen. De omzet kalft af, markten veranderen continu, de concurrentie is moordend en toezichthouders als de OPTA zitten het concern regelmatig dwars. In deze cruciale fase noteert KPN’s voormalige hoogste HR-baas Hein Knaapen de tussenstand. ‘Hier zijn nogal wat HR-vertalingen van te maken.’
Voor organisaties heeft een strategische koerswijziging aanzienlijke gevolgen voor het personeelsbeleid en de rol van HR als business partner. Zo vergt de economische recessie van veel bedrijven grote wendbaarheid en creativiteit. Hoe stoom je daar je medewerkers voor klaar?
Strategische personeelsplanning is een belangrijke prioriteit voor veel organisaties. Maar wat zijn de verschillen tussen de branches en wat is de relatie met de markt waarin organisaties zich bevinden? Wat zijn de grootste knelpunten op de arbeidsmarkt die de toekomst ons brengt? En welke informatie gebruiken organisaties om hun formatie te plannen? Antwoord op deze vragen geeft het onderzoek Strategische personeelsplanning dat Berenschot onlangs hield.
Employer branding is een vaak gehanteerde bedrijfsstrategie waarbij men probeert de buitenwereld ervan te overtuigen dat het bedrijf in kwestie zonder twijfel de leukste plek is om te werken. Maar wat maakt employer branding tot een succes?
CEO worden van een multinational op een ander continent. Het is slechts weinig corporate HRM’ers gegeven om dit ambitieuze doel te bereiken. Tjahny Bercx, voormalig VP HR bij Leaseplan en medeoprichter van dit tijdschrift, is erin geslaagd. Ruim een jaar geleden vertrok hij voor zijn werkgever naar Brazilië, een land dat hard op weg is om uit te groeien tot de vijfde economie van de wereld.
Als er één organisatie is die de verpersoonlijking van Het Nieuwe Werken zou moeten zijn, dan is dat wel BT. Bij deze netwerk- en telecomgigant werken mensen in internationaal verband projectmatig de klok rond.