De Participatiewet en de Quotumwet, die op 1 januari in werking zijn getreden, dwingen bedrijven om meer mensen met een beperking in dienst te nemen. Sandra Ballij van het Amsterdamse blindenrestaurant Ctaste draait het liever om en gaat uit van de positieve aanpak: kijk naar de talenten van mensen en probeer die te koppelen aan commercieel relevante activiteiten. ‘Het gaat er niet om om de werkzaamheden aan te passen, maar om daar talenten optimaal bij in te zetten.’
Om prestaties van een organisatie te verbeteren, moet de leiding zich niet focussen op het beter belonen van de toppers, maar op het investeren in en corrigeren van onderpresteerders. Dat vindt Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog aan de VU in Amsterdam. Dat corrigeren moet bovendien niet via de beoordelingscyclus, maar via een systeem van continue feedback. ‘Een vier voor klantgerichtheid is geen feedback.’
De maatschappij verandert in hoog tempo en daarbij draait alles om flexibiliteit, wendbaarheid, aanpassingsvermogen en eigen verantwoordelijkheid. In dit artikel gaan we in op de veranderingen in organisaties en de consequenties voor het organiseren en uitvoeren van werk.
Binnen de transport en logistiek is men continu op zoek naar nieuwe innovaties op het gebied van supply chain, groen rijden en efficiënt werken. Bijna dagelijks worden nieuwe machines, en systemen ontwikkeld en processen meer lean ingericht. Opvallend blijft echter wel, dat het functiehuis zich binnen veel organisaties in de sector weinig aantrekt van deze innovaties en weinig aansluit op de wens om flexibeler en efficiënter te werken. Onze stelling: een generiek functiehuis werkt! Ook binnen de transport en logistiek sector…
De traditionele manier van beoordelen is niet meer van deze tijd. In de vakliteratuur wordt dan ook kritiek geleverd op de huidige manier van het evalueren van gedrag en resultaten van medewerkers binnen organisaties. Medewerkers zijn op zoek naar andere elementen in hun werk ten opzichte van vroeger, zoals geluk, uitdaging en afwisseling. Waarom gaat het beoordelen daar niet in mee?
Games zijn een geweldig middel om een gedragsverandering te realiseren bij je medewerkers, vindt Bart Hufen. En hij praat uit ervaring. Met succes ondersteunde zijn bedrijf grote trajecten bij onder meer Ziggo, ABN Amro en Fontys Hogescholen.
Vitale en gelukkige werknemers in een gezonde en dynamische werkomgeving vormen een kritische factor in het succes van een organisatie. Maar hoe geef je nu als bedrijf je vitaliteitsbeleid efficiënt vorm? Twee koplopers over hun veelvuldig bekroonde beleid.
Om een sterk werkgeversmerk te creëren, moet employer branding als managementinstrument op de juiste manier binnen de organisatie worden belegd. “Met employer branding verover je immers een plek in het brein van – potentiële – medewerkers. Daarom moet zowel HR als communicatie erbij betrokken zijn.”
Van CAO à la carte naar een IAO (Individuele arbeidsvoorwaarden overeenkomst) à la carte.
Elk jaar rond deze tijd nemen weer miljoenen mensen zich voor om nu eens echt af te vallen, meer te bewegen, te stoppen met roken. Veel goede voornemens hebben te maken met gezonder leven. Maar hoe voorkom je dat je niet terugvalt in oude patronen? En wat kunt u als werkgever doen om uw medewerkers bij hun voornemens te ondersteunen?