Een belangrijke vraag voor de HR-professional is hoe korte- en lange termijnvraagstukken aan elkaar verbonden kunnen worden. Anders gezegd, hoe kan een organisatie op korte termijn overleven door langere termijn investeringen te doen? Een antwoord op deze vraag komt uit de hoek van de arbeids- en organisatiepsychologie.
Nederland loopt wellicht voorop in het denken over het outsourcen van HR-activiteiten, maar bij recruitment process outsourcing (RPO) lopen landen als de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland ver voor. Toch kan het met name voor middelgrote en grote bedrijven een prima oplossing zijn, zo leert het voorbeeld van C1000.
Wil HRM zijn impact vergroten dan moet HR-beleid evidence-based worden. Dat levert organisaties de grootste kans op werkelijk groeiend werkvermogen en dalende verzuim- en verloopcijfers. ‘Reken maar dat het management dat terugziet in de verlies- en winstrekening.’
Het Rijk kampt met flinke uitdagingen: een forse taakstelling van het kabinet Rutte, een vergrijzend ambtenarenkorps, amper jonge aanwas en alsmaar uitdijende ICT-systemen, met alle risico’s van dien. Over de vraag of je dit alles rijksbreed of per departement aanpakt, buigt Olav Welling zich. “We staan voor strategische keuzes.”
Om verbinding met medewerkers te krijgen, kunt u HNW invoeren. Doel moet echter wel zijn om dé omgeving te creëren waarin medewerkers optimaal kunnen functioneren en zich continu verbonden weten vanuit hun eigen zingeving met het hogere doel van de organisatie waar ze voor werken.
Wouter Vlasblom bouwde een onverwacht lange staat van dienst op bij Siemens Nederland. De continuïteit en het niveau van het HR-beleid profiteerden daarvan. Met als keerzijde de wet van de remmende voorsprong. ‘Wij moeten meestal een stapje terug doen.’
Alleen met de juiste managementinformatie ben je in staat om effectieve beslissingen te nemen. Klinkt volstrekt logisch, maar in de HR-praktijk is deze gang van zaken nog steeds geen gemeengoed. Ondanks de geboekte vooruitgang in het verzamelen van data, wordt door de meeste HR-professionals nog onvoldoende gestuurd op toegevoegde waarde van het medewerkersbestand. Aanleiding voor een debat over de ROI van Human Capital.
We hebben in deze tijd ander gedrag van leidinggevenden en medewerkers nodig. Geen volgers, maar mensen die verantwoordelijkheid nemen. Dat vraagt om sociale verbanden met sterke reflectieve vermogens om de uitdagingen aan te gaan.
Hero Benelux is dit jaar winnaar geworden van de HR Proffie, de vakprijs voor het beste HR-beleid van Nederland. De HR Proffie Veerkrachtprijs ging naar CB, het voormalige Centraal Boekhuis. Wat maakt het HR-beleid van deze organisaties (en de overige finalisten) nu zou onderscheidend van de rest? En welke HR- en businessuitdagingen moeten zij het hoofd bieden?
De HR-manager moet innovatie niet zien als een ver-van-mijn-bed-show, maar juist een sleutelrol opeisen, omdat sociale determinanten 75 procent van het innovatiesucces bepalen. Dat stelt Henk Volberda. Hij schreef onlangs