Over de zegeningen van thuiswerken lopen de meningen uiteen. Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen?
Zelfsturing of zelforganisatie lijkt de heilige graal in een tijd waarin hiërarchische organisatiemodellen zwaar ter discussie staan. Maar is het wel de oplossing voor de problemen waar organisaties mee te kampen hebben? Welke valkuilen moet u zien te vermijden?
Organisaties profiteren vaak niet maximaal van de kennis die een stagiair in huis heeft. Met deze 7 tips haalt u voor beide partijen het meest uit de meewerk- of afstudeerperiode.
Sinds het voorjaar werkt de afdeling Corporate Clients van Rabobank met een feedback-app. Het is een pilotproject waaraan ongeveer 300 medewerkers deelnemen. Wat zijn de eerste ervaringen met deze vorm van e-feedback?
Werknemers gezond krijgen en houden. Wat kun je als werkgever doen om de eigen regie bij medewerkers te stimuleren? Uit onderzoek blijken drie factoren het meest van belang.
Een statische performance cyclus met een vaste routine van functionerings- en beoordelinggesprekken past niet bij een digital agency zoals Mirabeau. Het bedrijf, dat online klantoplossingen ontwikkelt, werkt sinds vorig jaar met online feedback voor de medewerkers. “De zoektocht naar een tool kwam voort uit een vraag van medewerkers om vaker en gerichter feedback te krijgen.”
Door recente technologische ontwikkelingen die een flexibele werkomgeving mogelijk maken, werken steeds meer medewerkers van grote bedrijven vanuit huis of vanaf externe locaties: de Remote Workplaces.
Organisaties die iedere fase van de HR-cyclus (werven, behouden & ontwikkelen) met de juiste technologie ondersteunen, boeken het meeste succes zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe bepalen HR-leiders welke technologische oplossingen het best geïmplementeerd kunnen worden om de effectieve samenwerking tussen de verschillende locaties te bevorderen?
Vanuit de Arbowet is elke organisatie verplicht om een preventiemedewerker aan te wijzen. De preventiemedewerker is de interne deskundige op het gebied van veilig en gezond werken die onder andere adviseert aan de werkgever en de OR. Wat zijn de taken van een preventiemedewerker? Welke competenties heeft een preventiemedewerker nodig? En wat is de relatie met HR?
Van speciale events tot solliciteren via Skype: bedrijven doen er alles aan om jong talent aan te trekken. Dat is ook de reden waarom bedrijven steeds meer moeite hebben om personeel te behouden. De waarde van het jaarlijkse beoordelingsgesprek staat ter discussie, feedback op real-time basis is in opkomst. Het Nederlandse TruQu heeft er een app voor gemaakt. Een gesprek met medeoprichter Bart Kollau.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.