Een proces van organisatieverandering moet top down worden uitgerold, waarbij de verschillende managementlagen gedurende het proces voldoende draagvlak moeten weten te creëren. Hoe pak je dit aan? Welke fasen doorloopt de organisatie daarbij?
Om competentiemanagement (CM) stevig in het zadel te zetten is het belangrijk deze te integreren in de HR-cyclus. Daar kan 360 graden feedback een rol bij spelen en de organisatie versterken. Bijgaand fasenplan, inclusief tips en aandachtspunten helpt u hierbij.
Je wilt graag een opleiding volgen om je functie beter te vervullen en de organisatie verder te helpen. Maar hoe overtuig je je leidinggevende en/of de budgethouder? De volgende vijf tips geven je stevige argumenten in handen om nog dit jaar het overgebleven opleidingsbudget aan te spreken!
Iedere organisatie bepaalt haar eigen kritieke prestatie-indicatoren (key performance indicators of KPI's). Hoe bepaal je vanuit FM de juiste KPI's en welke eisen worden hieraan gesteld?
Het zijn voor veel bedrijven nog steeds roerige tijden. De ontwikkelingen gaan snel en bij sommige moet het roer om. Medewerkers moeten nog meer en duurzaam fit for purpose blijven. Hoe gaan bedrijven daarmee om? 2 HR-directeuren over hoe zij het aanpakken.
De servicemonteurs. De fiscalisten. De directieraad. De klantcontactmedewerkers. De afgelopen twee jaar doorliepen alle medewerkers van Ymere, niemand uitgezonderd, het ‘cultuurprogramma’ Samen in Beweging. Het doel: anders denken en werken, meer oog ontwikkelen voor de huurder en de omgeving. De resultaten zijn inmiddels zichtbaar, de klanttevredenheid neemt toe.
Slechte bereikbaarheid en dito humeur, het ontbreken van status-updates en chaotische processen. Wat zijn de 7 grootste missers van een servicedesk?
De ontwikkelingsstadia van de facilitaire organisatie zijn te typeren aan de hand van de vier bouwstenen: de mate van uitbesteding, de rol van opdrachtgever-opdrachtnemer, de splitsing van de productie- en de regiefunctie en de mate van sturing en beheersing. Een dergelijke indeling in ontwikkelingsstadia biedt goede handvatten om de facilitaire functie optimaal te kunnen inrichten.
Persoonlijke inbreng in de dienstverlening, hospitality en klantcontact worden steeds belangrijker voor FM om toegevoegde waarde te bieden voor de organisatie. Dit vergt steeds meer 'soft skills' van facilitaire medewerkers.
De inrichting van de werkomgeving draagt in hoge mate bij aan de werksfeer. Wat kunt u allemaal doen met kleur, wandbekleding en meubilair? 7 tips