In Nederland melden zich dagelijks medewerkers ziek vanwege stress. Er wordt hier namelijk hard gewerkt: onze productiviteit is een van de hoogste ter wereld. Dit betekent vaak een (te) hoge werkdruk, waardoor stress kan ontstaan. Wat kunt u doen om werkstress tegen te gaan?
Omdat de werkprocessen van ICT en FM veel op elkaar lijken, worden deze gebieden steeds vaker in één adem genoemd. Beiden zijn ondersteunend van aard, ze moeten vlekkeloos verlopen maar worden veelal als niet bedrijfskritisch beoordeeld. Verschillende ontwikkelingen lijken eraan bij te dragen, dat ICT en FM dichter naar elkaar toe groeien.
Artificial Intelligence, exponentiële groei, toepassingen in alle sectoren. Wanneer je een kijkje neemt in de wereld van de robotisering zijn dit mogelijke begrippen die in je opkomen. Hoe hard gaat het eigenlijk? Hoe groot is de impact van robotisering op het HR-vak? Zullen bijvoorbeeld recruiters binnen afzienbare tijd worden vervangen door robots?
Een leidinggevende delegeert wanneer hij verantwoordelijkheden en de daarbij behorende bevoegdheden voor een bepaald resultaat overdraagt aan een medewerker. Bent u zich bewust van de valkuilen van delegeren voor leidinggevenden en medewerkers?
Management Development (MD) is maatwerk en er bestaat dan ook niet één voor iedere organisatie toepasbare aanpak. MD is een continu, planmatig en systematisch proces van inventariseren en afstemmen van behoeften en mogelijkheden van de organisatie en de loopbaanwensen en –mogelijkheden van (toekomstige) managers en andere sleutelfunctionarissen.
Wat vroeger slechts een eenvoudige doorgang voor gasten en feitelijk een ondergeschoven kindje van het hotel was, herken je vandaag de dag niet meer terug. De hotellobby’s van tegenwoordig zijn multifunctioneel en hebben zich door de jaren heen ontwikkeld van eenvoudig incheckpunt tot het kloppend hart van een hotel. Hoe bijzonder is uw ontvangst? Laat u inspireren door onderstaande bijzondere hotellobby’s.
Als HR-professional ontkomt u er helaas niet aan: een slechtnieuwsgesprek met een medewerker. Het slechtnieuwsgesprek vergt bepaalde vaardigheden en strategieën waarmee u de schade kunt beperken.
De hoogte van de transitievergoeding is afhankelijk van de duur van een dienstverband. Maar de vergoeding wordt niet in alle gevallen uitgekeerd. Er zijn twee uitzonderingen.
Er is niet één model voor iedere organisatie te geven; de vorm en het takenpakket van de servicedesk varieert per organisatie. Een servicedesk kan alleen een bijdrage leveren aan de kwaliteit als bij de opzet de klant en haar verwachtingen als uitgangspunt zijn genomen. Onderstaand stappenplan is echter wel een goede leidraad. Het onderstaande zeven stappenmodel biedt houvast bij het opzetten en invoeren van een servicedesk.
Met een bonusregeling probeert een organisatie het gedrag en de resultaten van medewerkers te beïnvloeden. Naast individuele bonussen kunt u er ook voor kiezen teamprestatiebonussen te verstrekken.