Het komt met regelmaat voor dat er op sociale media of in de informele sfeer geklaagd wordt over de klantenservice van organisaties. Dit verhaal kent echter nog een andere kant: het verhaal van de klantenservice medewerker. Hoe kunt u ervoor zorgen dat medewerkers op de klantenservice prettig en effectief kunnen werken?
We leren voor 70 procent op de werkplek, voor 20 procent via collega’s en slechts voor 10 procent via formele weg. Hoe ziet deze verhouding er in de nabije toekomst uit?
Een aantal ontwikkelingen maakt het noodzakelijk dat leidinggevenden hun traditionele manier van leidinggeven (plannen, organiseren, coördineren en controleren) steeds meer achter zich laten en coachend gaan leiding geven. Kent u de succesfactoren van deze vorm van leiderschap?
Leren via online weg zal de komende jaren verder toenemen. Met name voor korte en direct toepasbare kennis is het uitermate geschikt. De vraag is of daarmee klassikaal leren ook afneemt, want online mis je toch de sociale interactie die je klassikaal wel hebt. Of niet?
Een potje tennis tijdens werk, een frisse douche op kantoor of een powernap na de lunch. Secundaire arbeidsvoorwaarden worden steeds diverser. Hoe bepaalt u welke arbeidsvoorwaarden het beste passen bij uw organisatie en medewerkers? Tips van Rutger Steyerberg, Country manager Benelux bij Top Employers Institute en spreker op het HR Arbeidsvoorwaarden Congres 2016.
Zelfsturing, wendbare organisaties, flexibele medewerkers. Het hangt al een tijdje boven de markt. Maar wanneer bereikt het een kritische massa? En wat betekent dit voor organisaties, hun medewerkers én HR als we het omslagpunt bereiken? Vijf HRM’ers en één filosoof kijken vooruit.
Organisaties en medewerkers moeten aan de slag met duurzame inzetbaarheid. Organisaties vanwege de mismatch tussen de kwaliteiten van werknemers die ze in dienst hebben en hetgene wat ze als organisatie moeten leveren en vanwege de hoge kosten van uitstroom. Werknemers omdat ‘lifetime employment’ en de ‘zorgende’ werkgever weldra zullen zijn uitgestorven. Anouk van Stipriaan en Guillerm van der Lans van Aon, adviseur risicomanagement, geven tips over hoe dit traject aan te pakken.
Het inzetten van mensen in rollen naast het werken in functies kan op twee manieren. Als eerste kan een medewerker expertise opbouwen door een groeipad. Via dit groeipad kan de medewerker in kennisniveau groeien naar het expertniveau. Indien de organisaties juist experts wendbaar wil inzetten, is het wenselijk om daarvoor een expertrol te bepalen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een afstudeeronderzoek bij de Kamer van Koophandel.
Met metingen kun je de effecten van een ingezet hospitality-beleid voor de gehele organisatie aantonen, borgen en continu ontwikkelen. Daarbij is het goed om je te realiseren dat het draait om het meten van de beleving van de klant bij het vertrouwen, de loyaliteit en toegevoegde waarde van de (FM-)organisatie.
Leren 2.0, het ‘nieuwe leren’, e-learning: de manier waarop we leren is onder invloed van technologische ontwikkelingen in een hoog tempo aan het veranderen. Wat betekent dit voor de loopbaan en ontwikkeling van medewerkers? Hoe gaat dit bijdragen aan de organisatieresultaten?