Organisaties en medewerkers moeten aan de slag met duurzame inzetbaarheid. Organisaties vanwege de mismatch tussen de kwaliteiten van werknemers die ze in dienst hebben en hetgene wat ze als organisatie moeten leveren en vanwege de hoge kosten van uitstroom. Werknemers omdat ‘lifetime employment’ en de ‘zorgende’ werkgever weldra zullen zijn uitgestorven. Anouk van Stipriaan en Guillerm van der Lans van Aon, adviseur risicomanagement, geven tips over hoe dit traject aan te pakken.
Het inzetten van mensen in rollen naast het werken in functies kan op twee manieren. Als eerste kan een medewerker expertise opbouwen door een groeipad. Via dit groeipad kan de medewerker in kennisniveau groeien naar het expertniveau. Indien de organisaties juist experts wendbaar wil inzetten, is het wenselijk om daarvoor een expertrol te bepalen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een afstudeeronderzoek bij de Kamer van Koophandel.
Met metingen kun je de effecten van een ingezet hospitality-beleid voor de gehele organisatie aantonen, borgen en continu ontwikkelen. Daarbij is het goed om je te realiseren dat het draait om het meten van de beleving van de klant bij het vertrouwen, de loyaliteit en toegevoegde waarde van de (FM-)organisatie.
Leren 2.0, het ‘nieuwe leren’, e-learning: de manier waarop we leren is onder invloed van technologische ontwikkelingen in een hoog tempo aan het veranderen. Wat betekent dit voor de loopbaan en ontwikkeling van medewerkers? Hoe gaat dit bijdragen aan de organisatieresultaten?
In Nederland melden zich dagelijks medewerkers ziek vanwege stress. Er wordt hier namelijk hard gewerkt: onze productiviteit is een van de hoogste ter wereld. Dit betekent vaak een (te) hoge werkdruk, waardoor stress kan ontstaan. Wat kunt u doen om werkstress tegen te gaan?
Omdat de werkprocessen van ICT en FM veel op elkaar lijken, worden deze gebieden steeds vaker in één adem genoemd. Beiden zijn ondersteunend van aard, ze moeten vlekkeloos verlopen maar worden veelal als niet bedrijfskritisch beoordeeld. Verschillende ontwikkelingen lijken eraan bij te dragen, dat ICT en FM dichter naar elkaar toe groeien.
Artificial Intelligence, exponentiële groei, toepassingen in alle sectoren. Wanneer je een kijkje neemt in de wereld van de robotisering zijn dit mogelijke begrippen die in je opkomen. Hoe hard gaat het eigenlijk? Hoe groot is de impact van robotisering op het HR-vak? Zullen bijvoorbeeld recruiters binnen afzienbare tijd worden vervangen door robots?
Een leidinggevende delegeert wanneer hij verantwoordelijkheden en de daarbij behorende bevoegdheden voor een bepaald resultaat overdraagt aan een medewerker. Bent u zich bewust van de valkuilen van delegeren voor leidinggevenden en medewerkers?
Management Development (MD) is maatwerk en er bestaat dan ook niet één voor iedere organisatie toepasbare aanpak. MD is een continu, planmatig en systematisch proces van inventariseren en afstemmen van behoeften en mogelijkheden van de organisatie en de loopbaanwensen en –mogelijkheden van (toekomstige) managers en andere sleutelfunctionarissen.
Wat vroeger slechts een eenvoudige doorgang voor gasten en feitelijk een ondergeschoven kindje van het hotel was, herken je vandaag de dag niet meer terug. De hotellobby’s van tegenwoordig zijn multifunctioneel en hebben zich door de jaren heen ontwikkeld van eenvoudig incheckpunt tot het kloppend hart van een hotel. Hoe bijzonder is uw ontvangst? Laat u inspireren door onderstaande bijzondere hotellobby’s.