De Inspectie Werk en Inkomen (de instantie die toezicht houdt op de uitvoering van de sociale zekerheid) heeft onderzoek gedaan naar de re-integratie van ‘herbeoordeelde WAO-ers’. De re-integratie van deze groep vindt plaats in een moeilijke context. Het gaat vaak om mensen die langdurig arbeidsongeschikt zijn geweest. Ze hebben daardoor langere tijd geen werk verricht en moeten wennen aan het idee weer aan het werk te moeten.
Een deel van deze groep is het bovendien niet eens met de herbeoordelingbeslissing en voelt zich niet geschikt om te werken. De motivatie om een re-integratietraject te beginnen is daarom relatief laag.
Klantinvloed
Het onderzoek van het IWI maakt duidelijk dat het loont om te investeren in ‘klantinvloed’. Als klanten (uitkeringsgerechtigden) vaker invloed ervaren, ervaren zij ook meer maatwerk en zijn de re-integratieresultaten vaak beter. Dit effect treedt ook op bij uitkeringsgerechtigden die minder zelfredzaam en minder gemotiveerd zijn. Hóe groot het effect is, beantwoordt het rapport jammer genoeg niet.
Maatwerk
Het onderzoeksresultaat is ook interessant voor u en uw organisatie. Sinds het IWI-onderzoek ligt het nog meer voor de hand dat u uw medewerker stimuleert zo actief mogelijk mee te denken over zijn re-integratie. Met name als u te maken krijgt met een medewerker die vanwege gezondheidsproblemen is aangewezen op re-integratie tweede spoor. Biedt u uw medewerker in die situatie dan het ‘standaardtraject’ van een willekeurig re-integratiebedrijf aan? Of gaat u – samen met uw medewerker – op zoek naar een maatwerktraject, dat ruimte biedt om zo goed mogelijk op de wensen en mogelijkheden van uw medewerker aan te sluiten?