In deze tijd komen zelfs mensen met hoge inkomens in financiële nood, bijvoorbeeld door alimentatie of dubbele woonlasten in een kwakkelende woningmarkt. Het aantal schuldgevallen stijgt zo snel dat in sommige bedrijven aan één op de vier werknemers loonbeslag is opgelegd. Met grote gevolgen voor hun werk: mensen slapen niet meer, kunnen zich slecht concentreren en maken sneller fouten. Veel van de energie gaat daar naartoe. Als werkgever kunt u het verschil maken door uw werknemers te helpen met oplossingen.
Signalen herkennen
Ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Want zolang er geen sprake is van loonbeslag, is er meer ruimte voor een oplossing. Medewerkers leggen zelf niet snel hun problemen op tafel, maar dat neemt niet weg dat leidinggevenden alert kunnen zijn op signalen. Als iemand verzuimt zonder duidelijke reden, regelmatig aanklopt voor een lening of voorschot of altijd zijn portemonnee is vergeten als er iets betaald moet worden, zijn dat mogelijk tekenen aan de wand. Ook medewerkers die in een echtscheiding zijn beland, lopen doorgaans meer risico.
Pak de problemen aan
Ga in een zo vroeg mogelijk stadium het gesprek aan om samen te bekijken wat er nodig is om de problemen de baas te worden. Ook als er loonbeslag is opgelegd, bent u nog niet te laat. De bedrijfsmaatschappelijk werkers van Arbo Unie gaan voor u aan de slag. Zij maken met de medewerker een overzicht van de schulden, bespreken oplossingsmogelijkheden en pakken de emotionele kant van de problemen aan. Bedrijfsmaatschappelijk werk is goed op de hoogte van de sociale kaart en verwijst desgewenst ook door naar meer gespecialiseerde hulp. Zoals de Gemeentelijke Krediet Bank, Humanitas of het Nibud. Bovendien heeft Arbo Unie een samenwerkingsverband met de Sociale Raadsvrouw en de Budgetcoachgroep, landelijk opererende schuldhulpverleners, die de medewerker verdere praktische hulp bieden om uit de schulden te komen en te blijven.