Een ziekmelding van een werknemer is een cruciaal moment om als werkgever in actie te komen. Want wordt op tijd ondersteuning geboden, dan kan herstel versneld worden. Voorbeelden uit de praktijk.

Een interventie kun je zien als tussenkomst van een externe partij om werknemers te ondersteunen bij hun re-integratie en het verbeteren van hun arbeidsperspectief. Dat kan variëren van medische en psychologische ondersteuning, tot hulp bij het vinden van een passende werkplek.

Heeft iemand ongelofelijke last van hoofdpijn of stress, dan kan dat bijvoorbeeld komen door financiële zorgen, een verstoorde werk-privébalans of een te hoge werkdruk. Om te weten waar iemand het beste mee geholpen is, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de oorzaak van de klachten. Het liefst zo snel mogelijk.

Emotionele uitbarsting

Sabine is altijd iemand geweest die tot het uiterste gaat. Ze houdt van een uitdaging, maar stelt tegelijkertijd hoge eisen aan zichzelf. De laatste tijd merkt ze dat ze veel ballen tegelijk moet hooghouden. Dat wordt haar te veel. Als gevolg hiervan kreeg ze laatst een emotionele uitbarsting op haar werk, waar ze nu spijt van heeft. Daarom is ze in gesprek gegaan met Petra, haar leidinggevende.

Situatie bagatelliseren

Petra: “Wat mij tijdens het gesprek direct opviel is dat Sabine haar situatie bagatelliseerde. Dat zien we vaker, werknemers zeggen: ‘even afstand nemen en het komt wel weer goed’, ‘Er zijn mensen met veel grotere problemen’. Uit ervaring weten we dat werknemers het soms lastig vinden om het achterste van hun tong te laten zien. Daarom is Sabine op onze kosten – in het kader van goed werkgeverschap – in gesprek gegaan met een coach van buitenaf.

Afstand nemen

Sabine: “Samen met deze coach heb ik onderzocht waar mijn emotionele uitbarsting vandaan kwam. We kwamen erachter dat ik altijd nog nét even een stukje beter of sneller wil en heb besloten even afstand te nemen van mijn drukke leven. Ik herken het nu eerder als het mij te veel wordt en maak dan de keuze om bepaalde dingen te laten liggen. Die emotionele uitschieters zijn voor mij, mede dankzij mijn coach, tegenwoordig verleden tijd!”

Verschillende situaties vragen om verschillende oplossingen

Naast hulp voor mensen die de lat te hoog leggen, kun je interventies ook op andere manieren inzetten. Hoe ga je om met de situatie van Marije, die na een plotselinge heftige periode in haar privéleven ondersteuning nodig had om weer met een positief gevoel terug aan het werk te gaan? Werknemers die zich langdurig ziekmelden zijn vaak in de veronderstelling dat ze er alleen voor staan. Gelukkig is dat niet zo. Je kunt het namelijk vaak ook helemaal niet alleen, samen kom je echt verder.

Online magazine met praktijkverhalen: Robidus Interventies

Hoe en waarom interventies het verschil kunnen maken, is voor veel werkgevers nog een vraagstuk. Zonde, want de juiste interventie beperkt verzuim of kan het zelfs voorkomen. Lees daarom het online magazine met zeven verschillende praktijkverhalen.
Download het magazine op https://www.robidus.nl/interventies/