Op de vraag ‘Wat zijn voor u de vijf belangrijkste aspecten van het ‘werken bij’ gedeelte van een bedrijvensite?’ zet bijna de helft van de respondenten arbeidsvoorwaarden en salaris op de eerste plaats, gevolgd door bedrijfsinformatie en de locatie/standplaats van een functie.
Belangrijkste aspecten op de recruitmentsite
1 Arbeidsvoorwaarden en salaris 49%
2 Bedrijfsinformatie 41%
3 Locatie/standplaats van de functie 39%
4 Sfeerimpressie 33%
5 Opleidings-/ontwikkelmogelijkheden 32%
6 Contactgegevens 31%
7 Sollicitatieprocedure 28%
8 Online kunnen solliciteren 27%
9 Toegankelijkheid/zoekgemak 26%
10 Mogelijkheid om op de hoogte gehouden te 18%
worden van nieuwe vacatures (jobagent)
Elementaire informatie ontbreekt
Slechts 7 procent van de onderzochte recruitmentsites geeft (zeer) goed weer wat het bedrijf aan arbeidsvoorwaarden en salaris te bieden heeft. Dit houdt in dat het bedrijf op haar recruitmentsite uitgebreid en specifiek ingaat op de arbeidsvoorwaarden en het salaris. Hiermee sluiten deze werkgevers goed aan bij de behoefte van baanzoekers. Werkgevers die het volgens de onderzoekers goed voor elkaar hebben zijn het Universitair Medisch Centrum Utrecht, Randstad en het Amphia Ziekenhuis Breda.
Salaris taboe
Terwijl het in Engeland de normaalste zaak van de wereld is om het salaris te vermelden bij de vacature, lijkt dit voor veel Nederlandse werkgevers nog een taboe. Vooral in de sectoren waar de schaarste het grootst is, zoals ICT/Automatisering en de juridische dienstverlening is deze informatie op de recruitmentsites sporadisch aanwezig. De collectieve sector, zoals de overheid en met name zorginstellingen, geeft daarentegen veel meer openheid van zaken.