Ik denk dat ze wel een beetje gelijk heeft als ik kijk naar hoeveel organisaties daadwerkelijk diversiteit hebben in leeftijd, geslacht, culturele achtergrond etc.
Door een tekort aan diversiteit op die gebieden krijgen organisaties te maken met verregaande vergrijzing, te eenzijdig leiderschap en een gebrek aan intercultureel begrip waardoor een groot deel van de beoogde markt niet of met handicaps bereikt wordt.
Een organisatie die is ingesteld op diversiteit wordt een aantrekkelijker werkgever voor verschillende werknemers waardoor de diversiteit wordt bevorderd. Dat is een stuk makkelijker dan speciaal beleid maken om meer vrouwen te werven of meer jongeren of juist meer mensen met een andere culturele achtergrond.
Hoe stel je een organisatie dan in op diversiteit? Eigenlijk heel makkelijk. Het begint uiteraard bij werving en selectie. Bij de werving is wellicht wat advies nodig van de beoogde doelgroep. Wat voor vacaturetekst spreekt aan? Wanneer dan de eerste diversiteit gerealiseerd is blijft het zaak heel goed te luisteren naar adviezen met betrekking tot arbeidsomstandigheden, leiderschap, marketing en bedrijfsvoering naar de diverse medewerkers. Klinkt heel simpel en dat is het ook. Het begint met oprecht willen. En waarom zou je het niet willen?
Diversiteit maakt een organisatie niet alleen een aantrekkelijker werkgever, het is ook een organisatie met minder ziekteverzuim, effectiever leiderschap, goede balans tussen nieuwe kennis en ervaring en effectievere marketing.
Dan toch nog even Sinterklaas en Zwarte Piet. De organisatie van Sinterklaas kent geen diversiteit. Dat maakt de organisatie kwetsbaar, zoals blijkt nu de wetgeving wellicht Zwarte Piet gaat verbieden. De organisatie van Sinterklaas wordt kwetsbaar maar deze verandering biedt legio mogelijkheden. Nu de deur open staat naar andere dan Zwarte Pieten is de deur geopend naar gesponsorde Pieten. Wat dacht u van een HemaPiet of een IntertoysPiet, IkeaPiet, NSPiet. Als een StroopwafelPiet kan dan kan er meer. Kinderen leren en wennen snel. Hoe goed is je marketing wanneer een kind blij naar zijn moeder roept:”kijk mam, een HemaPiet!” Dan wil het kind ook de cadeautjes ingepakt in Hemapapier etc.