Aangezien in ruim 70% van de gevallen een werknemer het bedrijf verlaat vanwege een slechte relatie met zijn of haar direct leidinggevende… In dit blog 10 tips voor managers om een succesvolle relatie op te bouwen met nieuwe werknemers.
#1 Betrek de nieuwe medewerker al vóór dag een bij het nieuwe team
Je wilt een langdurige relatie opbouwen met je nieuwe collega. Neem daarom het voortouw en nodig hem nog voor dag één uit om een keer met het team te gaan lunchen. Dit stimuleert onderling contact en interactie. Is er een belangrijke meeting? Nodig daar de aanstaande nieuwe collega ook voor uit. Zo leert hij de organisatie al kennen voor zijn eerste dag.
#2 Voeg de nieuwe collega al voor de eerste werkdag toe op LinkedIn
Stuur na het tekenen van het contract meteen via LinkedIn een uitnodiging naar de nieuwe collega’s zodat ze zich welkom voelen in het bedrijf. Stuur ook een link naar je LinkedIn company page mee en zorg dat deze gevuld is met interessante content over het bedrijf.
#3 Bereid teamleden voor op de komst van hun nieuwe collega
In veel Amerikaanse bedrijven gebeurt het al, in Nederland nog weinig: het sturen van het cv, de functieomschrijving en de startdatum van de nieuwe collega aan de andere teamleden. Zo is iedereen voorbereid en kunnen ze hun nieuwe collega een warm welkom bieden.
#4 Maak de eerste dag onvergetelijk
Je zorgt pas echt voor een zachte landing als je een welkomstpakket regelt wat op de eerste dag op het bureau ligt. (Trouwens ook een goed moment om je nieuwe medewerker helemaal onder te dompelen in de branding van je bedrijf). Denk aan een tof opschrijfboekje, pen, een leuk presentje in de stijl van je bedrijf, een checklist hoe de eerste dag te overleven… Een beetje ‘de blije doos’ maar dan voor nieuwe collega’s.
#5 Geef een persoonlijke rondleiding
Na aankomst is het belangrijk dat je je nieuwe medewerkerers laat zien waar ze komen te werken. Natuurlijk niet elke uithoek van het hele gebouw, maar wel de highlights. Rondleiden kan trouwens ook heel goed met behulp van virtual of augmented reality. Handig als je meerdere (internationale) locaties hebt.
#6 Leg uit bij wie de newbie om hulp kan aankloppen
Als je het nieuwe team voorstelt laat dan gelijk zien wie ze voor welke materie om hulp kunnen vragen. Wie is bijvoorbeeld zijn buddy of mentor? Wie is de ervaren collega die alles weet van SAP? En welke secretaresse regelt altijd de afspraken met de directie? Dit geeft nieuwe werknemers direct een houvast. En dat komt de productiviteit alleen maar ten goede.
#7 Stel haalbare doelen. Zeker voor de eerste week
Stel de eerste week haalbare doelen, zodat de nieuwe werknemers direct hun eerste successen kunnen boeken. Vier deze successen ook samen en vergeet niet om complimenten te geven. Zelfvertrouwen is in de eerste fase enorm belangrijk en draagt bij aan een hogere betrokkenheid.
#8 De eerste indruk telt
En dat geldt voornamelijk voor jou als manager. Kom dus op tijd voor vergaderingen met je nieuwe collega en neem de tijd voor hem of haar. Als je een afspraak continu voor je uit blijft schuiven vanwege andere prioriteiten voelt iemand zich snel verloren en zal hij in de toekomst minder eager zijn om vragen aan je te stellen.
#9 Gebruik die frisse blik
Alle nieuwe medewerkers bezitten die extreem waardevolle frisse blik op je organisatie. Benut deze dus ook! Vraag de nieuwe werknemer regelmatig hoe het gaat en welke problemen of kansen hij ziet. Hoe zou hij dingen anders of beter doen? Organisaties zoals Delta Lloyd en Coolblue maken bijvoorbeeld gebruik van deze feedback om hun organisaties te verbeteren. Ze stellen in hun inwerkapp een aantal vragen die rechtstreeks bij de CEO uitkomen en ook door hem beantwoord worden.
#10 Wacht niet tot de eerste dag met het delen van content
Na het tekenen van het contract is iemand maximaal gemotiveerd en engaged. Veel bedrijven organiseren na de startdatum plenaire introductiebijeenkomsten waar het management belangrijke informatie geeft over het bedrijf. In deze markt waarin de kandidaten schaars zijn en het aantal vacatures alleen maar toeneemt is het des te belangrijker om dat momentum van engagement te benutten bij je nieuwe medewerkers. Bijvoorbeeld door hen door nieuwe collega’s bijvoorbeeld al voor hun eerste werkdag een preboarding traject via een app te laten doorlopen.
Kortom: het effectief inwerken van nieuwe medewerkers gaat je als manager tijd en aandacht kosten. Maar een goed doordacht inwerkprogramma levert je tegelijkertijd ok weer veel op. Bijvoorbeeld op het gebied van ROI en engagement.