Schoonmaakbedrijf CSU voerde het benchmarkonderzoek voor het vierde jaar op rij uit. Het onderzoek onder 100 toonaangevende organisaties in Nederland laat de facilitaire doelen, innovaties en uitdagingen van Facility Management (FM) zien. Zowel op het gebied van duurzaamheid, hybride werken, thuiswerkomgevingen en een optimale Facilitaire Experience (FX).
Focus op medewerkers
Duurzaamheid wordt qua prioriteit op de voet gevolgd door op de 2e plek medewerkerstevredenheid (57%) en op de 3e plek het welzijn van medewerkers (50%). Personeelstekorten in verscheidene sectoren en het feit dat steeds meer mensen thuiswerken vraagt extra aandacht voor werknemers. In het verlengde hiervan is er meer aandacht voor de nieuwe functie van gebouwen en goede inrichting van de thuiswerkomgeving. Het ‘gezonder’ maken van kantoren door de hygiëne en veiligheid te vergroten, is met 52% gedaald van de eerste plaats in 2021 naar de vierde plaats in 2022. Dat komt mogelijk doordat inmiddels maatregelen op de werklocatie al genomen zijn en standaard meer vanuit huis gewerkt wordt.
Innovatie op de thuiswerkomgeving is noodzakelijk. Gemiddeld mag 54% van de medewerkers thuis werken en gebeurt dit 2,6 dagen per week. Medewerkers krijgen meestal wel de juiste apparatuur, stoel en bureau om thuis te werken. Echter zorgt slechts 4% van de FM’ers voor een snelle en stabiele internetverbinding, waar dat wel een belangrijke wens van de medewerkers is. Ook het aanbieden of vergoeden van maaltijden, schoonmaak en sportfaciliteiten aan thuiswerkers gebeurt nog beperkt, terwijl er wel professioneel invulling aan te geven is.
Eenderde legt samen met HR en IT doelstellingen vast
De samenwerking tussen FM, HR en IT is twee keer zo vaak genoemd als bedrijfsdoel in vergelijking met 2021. Doel is medewerkers veilig, vitaal en gemotiveerd te houden en het thuiswerken optimaal te faciliteren. 46% van de FM’ers zit al in gezamenlijke projectgroepen met HR en ICT. Daar komen onderwerpen aan de orde als ‘wie werkt wanneer thuis’ en ‘wat doen we met secundaire arbeidsvoorwaarden’, zoals de leaseauto. Ook arbo-gerelateerde zaken als luchtzuivering en ergonomie op de werkomgeving ligt op het gezamenlijke bordje met HR. De samenwerking met IT heeft vooral betrekking op het inrichten van de thuiswerkomgeving. Opvallend is dat FM maar bij een derde van de organisaties samen met HR en IT doelstellingen vastlegt. Het komt vrijwel niet voor dat FM in projectgroepen werkt én gezamenlijk doelen formuleert. Een mogelijke reden hiervoor is dat FM slechts in 1% van de gevallen een gezamenlijk budget met HR of IT heeft.