Laat er geen misverstand over bestaan: de noodzaak van anderhalvemeter- en hygiënemaatregelen in de werkomgeving staat niet ter discussie. Het is de enige manier om medewerkers op een gezonde en veilige manier weer welkom te kunnen heten op kantoor. Maar als je vervolgens de impact van alle aanpassingen visueel op je in laat werken, dan vraag je je toch af: is dit het ‘nieuwe normaal’ dat we willen?
Bekijk deze video’s maar eens van de aangepaste kantoren van FMHaaglanden, gemeente Deventer en ProRail. Ze geven een ‘goed’ beeld van de situatie. Overal geel-zwarte afzetstrepen, verbodsborden, afgeplakte werkplekken, schermen en ’tunnelbuizen’ om tegemoetkomend verkeer te kunnen ontwijken… En dat alles onder de klanken van een vrolijk ‘niets aan de hand’-muziekje in de video. Ondertussen zie je een waar slagveld. Waar is de beleving, de gezellige koffiecorners, het kantoor als inspirerende werkomgeving?
Loze kantoorruimte
Ik begrijp best dat u samen met uw collega’s van facility een enorme klus heeft geklaard in een zeer korte tijd. Totaal onvoorbereid, want niemand heeft dit zien aankomen. Alle lof voor uw inspanningen. Maar voor wie heeft u het gedaan? Welk deel van uw ‘klanten’ mag (of gaat) er gebruik van maken? Sommige organisaties spreken over 1 dag per week per medewerker op kantoor. Ik hoor hier en daar zelfs maar 1 dag per kwartaal! Zonde van al die loze kantoorruimte. En als je wel aanwezig bent, word je continu geconfronteerd met boodschappen die je eraan herinneren wat je allemaal niet mag.
Over slagvelden gesproken: de meest trieste aanblik bieden de bedrijfsrestaurants in de eerdergenoemde video’s. Wat bij uitstek een plek van ontspanning en positieve ervaring zou moeten zijn, is door corona veranderd in een dooie boel. Ook nog eens een ramp voor alle cateraars die de laatste jaren prachtige concepten hebben bedacht om het medewerkers naar de zin te maken met een gezond en afwisselend aanbod. Ze gaan zware tijden tegemoet.
Deel uw ideeën
Wat ik tot op heden mis is een strategie voor het vervolg. Hoe nu verder na al die – lelijke maar noodzakelijke – aanpassingen van de werkplekken op kantoor? Wat willen de medewerkers eigenlijk zelf? Die vraag wordt naar mijn idee nog te weinig gesteld. Eén ding is duidelijk: ze willen structureel meer thuiswerken. Ook als er (hopelijk snel) een vaccin is. Daar zullen organisaties echt mee aan de slag moeten. Hoe ondersteun je inspirerende thuiswerkplekken, die een verlengstuk van de organisatie vormen? Die zorgen voor verbinding en betrokkenheid met de organisatie? Daar hoor ik nog vrijwel niets over, terwijl uw verantwoordelijkheden niet stoppen buiten de muren van het kantoor.
Daarnaast moeten organisaties heel goed gaan nadenken over de échte toegevoegde waarde van het kantoor. Het is voor medewerkers niet langer een plek om te werken, maar om elkaar te ontmoeten en te inspireren. Het kantoor als een soort ‘clubhuis’, dat op alle mogelijke manieren de organisatiedoelstellingen waar kan maken. Daar moet over nagedacht worden. Dat lijkt mij de opdracht voor de komende tijd.
Ik roep u van harte op om hiervoor met out-of-the-box ideeën te komen. U kunt die sturen naar redactie@mindcampus.nl zodat we die weer met elkaar kunnen delen. Ik ben benieuwd!