Logo
  • Achtergrond
  • 14 mei 2018
  • Peter Runhaar

Spraakmakende startups: Een lerende community van starters

Skyscrapers helpt young professionals om hun loopbaan een vliegende start te geven. De organisatie scout, traint en plaatst ‘Skyscrapers’ voor haar opdrachtgevers. Uitgangspunt is ‘DNA boven CV’ en dat slaat aan, zegt oprichter Tim Berendsen: “80 Procent gaat na het traineeship van 1 jaar ook daadwerkelijk bij de opdrachtgever in dienst.”

Beeld Spraakmakende startups: Een lerende community van starters

Tim Berendsen ontdekte na zijn afstuderen aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam dat veel jonge starters hetzelfde probleem hadden als hijzelf. “Je bent klaar en zit vol energie om je carrière te starten. Maar vaak heb je ook nog geen idee wat er goed bij je past.” Tijdens zijn baan bij een interim managementbureau kwam hij erachter dat bedrijven vaak op een traditionele manier selecteren. “Er is een functieprofiel en als je te veel van het ideaalplaatje afwijkt kom je niet in aanmerking. Juist daar worden kansen gemist en blijven talenten onbenut.”
Het idee voor Skyscrapers was geboren, zegt Tim: “We dachten: Laten we een traject opstarten voor mensen die met een open blik naar de start van hun carrière kijken en een bepaalde instelling en persoonlijkheid hebben. Samen gaan we er dan alles uit halen wat er in zit.”
Inmiddels drie jaar geleden startte hij Skyscrapers. Uitgangspunt werd dat startende professionals een jaar lang in dienst komen bij Skyscrapers en dat ze via Skyscrapers geplaatst worden bij een opdrachtgever. Gedurende dat jaar krijgen de starters veel persoonlijke aandacht. Tim zegt: “We gaan echt met ze aan de slag: Waar sta je nu en waar denk je heen te willen. Het gaat veel verder dan jobcoaching. Wij geven onze starters de zekerheid van een jaarcontract. In dat jaar gaan ze aan het werk bij een opdrachtgever, maar brengen ze anderhalve dag per maand door bij ons op kantoor in het Tropeninstituut in Amsterdam. Ze worden onderdeel van onze community en krijgen veel trainingen.”

Vier themagebieden

De trainingen zijn verdeeld in vier themagebieden, Mind, Body, Soul en Society, legt Tim uit: “Onder het thema Mind vallen praktische hard-skills, zoals een Agile of Lean training. Body is heel simpel: Je zit beter in je vel als je aandacht besteedt aan je fysiek, dus de dagen dat de mensen bij ons zijn beginnen we met sporten, bijvoorbeeld een bootcamp of yoga. Het thema Soul staat voor persoonlijke begeleiding en persoonlijke ontwikkeling: Waar sta ik voor op. Wat vind ik interessant, waar zitten mijn belemmeringen. Het laatste thema, Society, gaat over social impact. Het is goed om een mooie carrière te bouwen en geld te verdienen, maar wat is je plek in de maatschappij en hoe kan je daar een positieve bijdrage aan leveren. Dat wordt ook zeker door de generatie die wij aanspreken steeds belangrijker gevonden.”
Om dat maatschappelijk bewustzijn concreet invulling te geven omarmen de Skyscrapers ieder half jaar een sociaal initiatief. Dit sociale project wordt geholpen bij het beantwoorden van een concrete vraag. “Wij hebben de brainpower van 30 man die het leuk en belangrijk vinden om op die manier bezig te zijn”, zegt Tim: “Op basis van een bepaalde methodiek komen we tot een aantal adviezen die getest zijn en klaar om te implementeren, zodat de samenwerking ook echt wat voor die sociale initiatieven oplevert.”

Handen uit de mouwen

Het ontwikkelen van de persoonlijke vaardigheden wordt gecombineerd met de plaatsing bij een goede opdrachtgever. In de wereld van werving en selectie dringt in toenemende mate de gedachte door dat de huidige, dynamische arbeidsmarkt vraagt om een ‘nieuwe’ manier van werven, waarbij het veel meer gaat om persoonlijke skills en vaardigheden dan om specifieke vakkennis. Skyscrapers lijkt perfect in die trend te passen. “Dat klopt absoluut”, zegt Tim, “We hebben bijvoorbeeld een case gehad van een dame die kunstgeschiedenis had gestudeerd en op de marcom-afdeling van een grote cloud-serviceprovider ging werken. Of iemand met een achtergrond in vluchtelingenrecht die projectmanager op de finance afdeling bij Cargill is geworden. Het gaat zeker aan het begin van een carrière grotendeels om attitude: Doelgericht, open blik en niet bang. Als je die instelling hebt kom je met de juiste training en begeleiding een heel eind.”
Opdrachtgevers kunnen kandidaten van Skyscrapers op drie soorten rollen aannemen, legt Tim uit. “Ze kunnen een ‘assist to’ rol invullen, waarbij ze functioneren als rechterhand van een directielid of senior manager. Die mensen zijn superdruk en willen iemand naast zich die niet alleen operationeel dingen uitvoert, maar ook mee kan denken. Daarnaast kunnen onze mensen een business innovation-rol spelen. Dat ligt meer op het terrein van projectmanagement en veranderprojecten. En ten derde hebben we mensen die goed zijn met data en cijfers en die kunnen worden ingezet als business analyst.”

Bij het zoeken naar bedrijven die starters van Skyscrapers een jaar in dienst willen nemen, wordt breed ingezet. Ieder bedrijf is interessant, waarbij het wel belangrijk is dat die bedrijven meegaan in het uitgangspunt van ‘persoonlijkheid boven profiel’. Bedrijven reageren vaak enthousiast op het verhaal van Skyscrapers, maar niet alle organisaties vinden het even makkelijk om echt het traditionele functieprofiel los te laten, heeft Tim ervaren. Soms vraagt men om een aantal cv’s waaruit ze kunnen kiezen, maar dat past niet bij de werkwijze van Skyscrapers. Tim: “Dat is niet onze stijl. Als opdrachtgevers zo’n vraag stellen, gaan we het gesprek aan waarin we op basis van een organisatiescan een match maken, maar we gaan niet een rijtje cv’s voordragen.” Bij het selecteren van goede werkplekken wordt verder uiteraard vooral gezocht naar ondernemingen die jongere generaties willen integreren in hun organisatie. Tim: “Wij hebben de expertise om die generatie aan te trekken, persoonlijk te begeleiden en een vliegende start te laten maken met goede trainingen.”
Inmiddels heeft Skyscrapers 50 opdrachtgevers in portefeuille, waaronder T-Mobile, Telegraaf Media Groep, Liander en de Gemeente Amsterdam. Per maand worden 3 à 4 startende professionals aangenomen. Het concept blijkt te werken: Ongeveer 80 procent gaat na het traineeship van 1 jaar ook daadwerkelijk bij de opdrachtgever in dienst. Dat is de uitdaging voor de young professionals, zegt Tim: “Binnen een jaar de opdrachtgever ervan overtuigen dat ze gek zijn als ze je niet vast in dienst nemen.”

Lees ook in de serie spraakmakende startups:

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.