Werkgevers spelen een grote rol bij het voorkomen van burn out bij young professionals. Een aantal organisaties is hier al actief mee aan de slag gegaan. Enkele voorbeelden en tips.

Wij maken ons zorgen om de huidige generatie young professionals. Met een mager 6-je op werkgeluk, blijkt dat veel young professionals (in loondienst) niet gelukkig zijn binnen hun werk. Daarnaast gaat 67 procent van de young professionals in loondienst binnen één jaar op zoek naar een andere baan. En 80 procent van die groep verwacht dat die baan buiten hun huidige organisatie ligt.

Maar het is niet alleen een gebrek aan werkgeluk, door bijvoorbeeld werkstress ligt zelfs een burn out op de loer. Zo blijkt dat in Nederland 15 procent van de hoogopgeleide werknemers burn out klachten ervaren. Dit zijn 900.000 mensen. Het is een probleem dat in alle gelaagdheden en elke leeftijdscategorieën voorkomt. In Nederland wordt 1/3e van het ziekteverzuim veroorzaakt door werkgerelateerde psychische klachten4.

Vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap, maar ook voor de continuïteit in de bedrijfsvoering, beperking van de verzuimkosten en verhoging van de productiviteit is het essentieel om als werkgever een burn out vroegtijdig te herkennen, of nog beter: te voorkomen. Hier ligt een kans voor werkgevers. Maar hoe pak jij deze kansen? Op weg naar 0% burn-outs bij young professionals: unplug de dag!

Wie zijn die young professionals?

De huidige young professionals zijn afkomstig uit de generatie Y, grofweg geboren tussen 1980 en 1995. De generatie Y denkt vanuit een wereldwijd speelveld, is in staat om mensen en ideeën met elkaar te verbinden, is creatief, kan multitasken, is 24 uur per dag bereikbaar, leert en leeft in (online) netwerken en is ondernemend.

De Y-tjes werden vol optimisme opgevoed door hun ouders uit de babyboom generatie en de generatie X, met het idee dat hun mogelijkheden onbegrensd zijn. Ze zijn ambitieus en willen graag hun idealen nastreven. Een grote carrière lijkt dan ook vanzelfsprekend.

Waarom zijn zoveel young professionals ongelukkig?

Na afronding van hun studie ligt de wereld aan hun voeten. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger dan de voorgestelde dromen. Een aantal ontwikkelingen maken onder andere dat de young professionals ongelukkig in hun werk zijn.

Overload aan informatie

Tegenwoordig is er 2000x meer informatie dan 20 jaar geleden. 94 Procent van de young professionals is meer dan 50 uur per week online en bijna de helft van die groep is zelfs meer dan 65 uur per week online. Een continu confrontatie met prikkels. Maar hoe bepaal je welke informatie wel of niet relevant is? De smartphone naast of zelfs in bed meenemen is inmiddels gebruikelijk.

Keuzestress

Na afronding van de studie zijn de mogelijkheden eindeloos: in het buitenland werken, in één keer de perfecte baan uitkiezen, wereldreis maken, en wordt het carriere of kids? Op de social media kanalen zien ze hun directe omgeving alleen maar leuke dingen doen. Door de hoge eisen die ze aan zichzelf en hun omgeving stellen, komt vaak de twijfel: kies ik wel het juiste? En hoe kies je? Met je hoofd of met je hart?

Traditionele organisaties

Veel organisaties zijn (nog) verticaal (hiërarchisch) ingericht. De generatie Y denkt, communiceert en werkt echter horizontaal. Bureaucratie, ongelijkwaardigheid, controle, ‘niet jezelf kunnen zijn’ en een weinig inspirerende werkplek kosten deze generatie veel energie. Uit onderzoek blijkt volgens TNO dat werknemers die zelf kunnen beslissen hoe en wanneer zij hun werkzaamheden uitvoeren, minder vaak burn outklachten hebben dan werknemers die dat niet kunnen. Werknemers die zelden tot nooit zelfstandigheid ervaren, hebben meer dan 15 procent
burn-outklachten. Onder werknemers die zich vaak vrij voelen, is dit percentage minder dan 10.5

Werk en privé combinatie

Werk en privé vloeien in elkaar over. Vroeger ging je ‘s ochtends naar je werk en was je eind van de middag weer thuis om de piepers te schillen. Tegenwoordig vindt werken niet tussen negen en vijf en op kantoor plaats, maar is het tijd en plaats ongebonden. Dit biedt vele voordelen, maar het zorgt er ook voor dat de grens vervaagt: wanneer houdt werk op? Wanneer sta je ‘uit’? Niet iedereen kan hier een juiste balans in vinden en echt ontspannen wordt daardoor moeilijk.

Werkgevers moeten helpen

Young professionals kunnen deze uitdagingen niet altijd zelf oplossen. De overheid heeft dit probleem al opgepikt en Minister Asscher trekt per 1 april dit jaar 1 miljoen euro uit om extra aandacht besteden aan het voorkomen van uitval van medewerkers door psychische klachten.

Maar wij vinden dat niet alleen de overheid, maar juist ook de werkgevers direct betrokken bij de gezondheid en werkgeluk van hun medewerkers moeten zijn. Op dit moment heeft echter nog geen 30 procent van de organisaties een beleid gemaakt om werkstress aan te pakken.

Zo veroorzaken burn out klachten als concentratieproblemen, vermoeidheid een lagere productiviteit en ontevreden medewerkers. De kosten van de werkgever voor een medewerker met een burn out zijn gemiddeld 90.000 euro voor iemand die gemiddeld 189 dagen ziek gemeld is.

Een aantal organisaties zijn hier gelukkig al wel actief mee aan de slag. Zo kun je bij Apple, Nike, Achmea, Ministerie van Financiën, Philips, KLM en Marktplaats een uurtje in de week yoga lessen volgen. Sommige organisaties gaan een stapje verder. Bij de Boston Consulting Group en BMW worden vanuit de werkgever maatregelen getroffen om de informatie overload te beperken voor haar medewerkers. Zo zet de werkgever daar ‘s avonds of op een bepaalde dag per maand de online bereikbaarheid uit van zijn medewerkers (zogemaand ‘We Quit Mail’). Andere voorbeelden zien wij zijn organisaties als SNS Reaal, VGZ en Microsoft. Deze organisaties zijn actief met het thema burn out onder de Y generatie bezig.

Voorbeeld SNS Reaal

Claudia Minnes, adviseur P&O Beleid bij SNS Reaal: “We vragen aan leidinggevenden en medewerkers aandacht te hebben voor de signalen die duiden op werkstress en deze met elkaar te bespreken. Op afdelingsniveau worden deze signalen, de aanpak en de effecten ervan tussen leidinggevenden, P&O, bedrijfsartsen en company counselors besproken in Sociaal Medische Teams. We ondersteunen medewerkers met coaching door company counselors, door het beschikbaar stellen van een checklist werkstress, door trainingen als: Omgaan met werkstress/verandering, Work life balance, Mindfulness, Vitaliteit en Feedback geven. Maar ook
door het onderwerp aandacht te geven als bespreekmoment in de beoordelingscyclus.

Voorbeeld VGZ

VGZ zet veel in op vitaliteit en gezondheid van haar medewerkers. Zo bieden zij coaching over het onderwerp werkstress. Deze coaches vallen buiten het gebed van de functioneel opdrachtgever. Binnen VGZ is er een netwerk voor jong talent. Dit creëert een sfeer waarbij jonge medewerkers het onderwerp ook met elkaar kunnen bespreken. Binnenkort gaat VGZ een onderzoek doen onder jonge vrouwen met burn outs. Zij hebben een hoog ambitieniveau, maar vinden dit vaak moeilijk te combineren met het gezinsleven.

Voorbeeld Microsoft

Microsoft heeft gekozen om trainingen mindfulness trainingen aan te bieden. Irene ten Hagen, Young Talent Development Manager bij Microsoft: “We hebben dit gedaan omdat we het gevoel kregen dat veel collega’s “ja” zouden antwoorden op deze vragen:
1.  Ken je het gevoel dat je de hele dag keihard gewerkt hebt maar niets gedaan gekregen?
2.  Hoe zorg je dat jij in ‘het nieuwe werken’ de baas bent en niet andersom?

We zitten nog in de eerste pilot dus weten niet wat het uiteindelijke effect is, maar vanuit tussentijdse feedback komt dit met name terug: Collega’s gaven aan dat ze op het gebied van awareness het meest voordeel beleven na 8 weken. Daarna focus, work-life balance, effectiveness en experience of stress. De les die ons is geleerd en wat bij veel collega’s blijft hangen; ‘Focus on what you choose and choose your distractions mindfully.’

Wij zien dat de eerste stappen worden gezet, maar buiten het feit dat meer organisaties hiermee aan de slag kunnen zijn er ook andere maatregelen nodig.

Unplug de dag!

Als werkgever kun je verschillende dingen doen om het werkgeluk te verhogen en risico’s op burn outs te verkleinen. Wij noemen dat “unplug de dag”. Niet alleen maar bezig zijn met presteren en hard werken, maar ruimte geven voor zelfontplooiing en het verhogen van werkgeluk.

Hierbij enkele tips voor organisaties:

 

  1. Bied jouw werknemers kortere werkdagen. De productiviteit blijft hetzelfde en het ziekteverzuim gaat omlaag. In Scandinavië gebeurt dit al.
  2. Reguleer zaken als 1x per maand telefoon en computer uit. Doe bijvoorbeeld mee aan het ‘We Quit Mail’ initiatief en ga vaker offline. Dit zorgt ervoor dat je werknemers ook ‘uit’ staan en even niet bezig zijn met informatie verwerken.
  3. Stimuleer sport, spel en feest. Creëer hiervoor ruimtes in en om kantoor. Inspannen als het moet, ontspannen als het kan.
  4. Zet werknemers in op datgene waar zij individueel aan willen bijdragen. Denk vanuit talenten en kwaliteiten in plaats van ouderwetse functieprofielen of ‘up-or-out’ systemen.
  5. Laat de controle los en werk op basis van vertrouwen. Urenregistratie? Maximaal aantal vakantiedagen? Targets? Dat kan allemaal overboord. Ga uit van de intrinsieke motivatie en vertrouw op persoonlijke zingeving van werknemers.
  6. Ga van Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) naar Passie, Energie en Plezier (PEP) gesprekken. Laat de onderwerpen ‘stressbeleving’ en ‘drijfveren’ onderdeel zijn van de peoplemanagement gesprekken. Hoe scoren jouw werknemers op werkgeluk?