Het onderzoek gaat in op de verwachtingen en tevredenheid van medewerkers over HR op een zestal kwaliteitsgebieden: HR-algemeen, instroom, behoud, doorstroom, uitstroom en HR-performance. HR-afdelingen zullen meer moeten investeren in ondersteuning en ontwikkeling van medewerkers. Nu ligt het accent nog te veel op administratieve deskundigheid.
Ontevredenheid
Tweederde van de door HR-afdelingen geleverde diensten blijkt voor verbetering vatbaar. Meer dan 70 procent van de werkenden is van mening dat de kwaliteit op het gebied van doorstroom en uitstroom beter kan. Zelfs voor het best scorende onderdeel, HR-performance, geldt nog dat 65 procent van de respondenten vindt dat verbetering mogelijk is. De ontevredenheid van medewerkers heeft direct effect op hun loyaliteit en daarmee op de continuïteit van organisaties.
Functieontwikkeling en training
Het onderzoek laat forse verschillen per sector zien. Zo zijn werknemers in de detailhandel het meest tevreden en scoort de overheid- en non-profitsector beduidend onder het gemiddelde. “Bij organisaties waar niet wordt geïnvesteerd in functieontwikkeling en training kan het verloop onder werknemers wel drie tot viermaal hoger zijn. In de huidige krappe arbeidsmarkt is ondersteuning dus essentieel voor de continuïteit van organisaties,” aldus Rob Fest, HR Performance Consultant bij Integron.
Het onderzoek biedt bedrijven ook inzicht in verbeterkansen:
- Een intensiever contact tussen HR-afdeling en medewerker draagt bij aan verbetering.
- Extra aandacht voor langer zittend personeel, dat minder waardering heeft voor de HR-prestaties van hun werkgever, kan helpen.
Meer gedetailleerde verbeterkansen zijn te vinden in de sectorrapporten die nagelezen kunnen worden op Integron.nl.