“Het is voor mijn organisatie van groot belang te investeren in talentontwikkeling en interne mobiliteit. Ons MT is echter zeer korte termijn gericht. Zij erkennen de problemen, maar in de praktijk maken ze geen ruimte in de agenda. Hoe zorg ik dat ze in beweging komen?”
Mieke V. HR-manager in de financiële sector
Advies
Lange termijn denken is niet moeilijk voor managers. Handelen voor de lange termijn echter wel. Wij worden allemaal geregeerd door wat urgent is, of eigenlijk: wat urgent lijkt. Het is duidelijk dat uw MT geen urgentie ervaart. Bovendien praten managers graag over abstracties zoals de toekomst. Maar om te handelen moeten ze iets concreet voor zich zien.
Mijn advies is dan ook om een voorstel te doen voor een concrete actie. Deze actie moet direct bijdragen aan het succes van de betreffende manager. Maak uw voorstel dus korte termijn en gericht aan een individu, niet aan het team als geheel. Anders voelt niemand zich aangesproken. Vent vervolgens het succes van deze actie uit: laat de andere managers voelen dat ze er bij gebaat zijn ook in actie te komen.
Maak u niet afhankelijk van anderen om tot actie te komen. HR-managers hebben nogal eens de neiging te ver voor de troepen uit te lopen en roepen om aandacht door met doemscenario’s te dreigen. Ieder mens heeft een hekel aan problemen en is gek op succes, zeker managers. Presenteer daarom nooit iets als een probleem maar schets een concrete actie die succes brengt. Zorg er bij managers bovendien voor dat het niet teveel tijd en aandacht van hen vraagt, dat roept weerzin op. Hou het kort, concreet en aantrekkelijk.
Zelf een dilemma aanbrengen? Mail uw vraag naar divan@weka.nl