Na dat alle processen vooral met Excel werden verwerkt kunnen HR afdelingen nu volop gebruik maken Human Resources Informatie systemen (HRIS). Door de opkomst van HRIS kan HR meer inzicht krijgen in de processen en deze verbeteren waar dit nodig is. Terwijl sommige medewerkers zich snel aanpassen aan nieuwe HR processen zullen andere meer weerstand bieden om de nieuwe regels te accepteren en na te leven. Het maakt niet uit hoe groot het bedrijf is nieuwe processen hebben een goed opvolgingsplan nodig en dit plan moet opgesteld worden voordat men begint met het implementeren van de nieuwe processen.
HR moet een HR marketing houding aannemen en dit reflecteren op het nieuwe HR-product zodat deze goed gepromoot wordt binnen het bedrijf. Hierbij moet ook gedacht worden aan mogelijk ambassadeurs voor het nieuwe HR-product. Een HR afdeling moet dus serieus nadenken over HR marketing bij het implementeren van nieuwe interne processen.
We geven je graag wat advies over interne HR marketing en hoe je dit aan kan pakken:
Zorg voor een goede uitrusting!
Veel bedrijven hebben een tool om hun management campagnes te beheren en de R.O.I. te analyseren. Als een bedrijf een digitale verandering ondergaat moet HR hier ook vaak in mee gaan. En zijn deze tools nodig om HR te ondersteunen in hun processen zoals Talentmanagement, beloningsbeleid en recruitment.
Bij het kiezen van een nieuwe HR-oplossing is het slim om te kiezen voor een echte “HR portal”. Deze portal fungeert dan als een ontmoetingsplaats voor bijvoorbeeld beoordelingscampagnes en via deze portal communiceert HR met de medewerkers en managers. Zorg er dus voor dat dit in de nieuwe HR tool mogelijk is.
Een goede HRIS zorgt er dus voor dat de HR processen worden ondersteunt men gemakkelijk met elkaar samenwerkt en dat medewerkers een portal hebben voor carrièredoeleinden. (Online profielen/CV’s, beoordelingsinformatie, competenties, beschikbaarheid van interne vacatures en trainingen).
Test je HR proces
Voordat een bedrijf een product op de markt brengt wordt dit eerst uitvoerig getest, hetzelfde zou HR moeten doen met zijn HR-processen. Zorg ervoor dat je hierbij gebruikt maakt van verschillende type medewerkers zoals leiders, volgers en critici maar ook de high potentials en nieuwe medewerkers. Het is vooral belangrijk dat de “gewone” medewerker het proces accepteert. Als je hen betrekt bij het opzetten van een nieuw HR-proces zullen ze dit enorm waarderen en zelf promoten.
Ga stap voor stap verder
Stel aan het begin ven het traject een goed gedefinieerde en gefaseerde planning op aan de hand van de HR strategie. Het faseren van stappen is belangrijk zodat de verschillende processen in de planning elkaar niet tegen gaan werken en managers niet te veel workload in één keer te verwerken krijgen zij vormen belangrijke spelers voor het Talentmanagementbeleid.
Zorg ervoor dat nieuwe zaken meteen duidelijk zijn. En bied daarnaast een goede communicatie om managers te volgen en te blijven motiveren.
Creëer een “buzz” over de nieuwste zaken op HR gebied
Start met een HR marketing pilot binnen bijvoorbeeld het SWP (Strategische Workforce planning) framework met een bepaalde target groep. Zij zullen hier dan met elkaar en andere over communiceren.
Hierdoor ontstaat er in het bedrijf een “buzz” over de campagne en dit zorgt ervoor dat ook andere medewerkers nieuwsgierig worden naar het nieuwe proces en de deelname hieraan.
Het succes van een nieuwe HR tool hangt sterk af van de interne promotie. Het herzien van de HR processen en de implementatie van een nieuwe HRIS op zichzelf zal niet voldoende zijn als er geen aandacht wordt besteed aan de interne HR marketing. Kleine acties kunnen vaak al leiden tot promotie van de nieuwe HR-tool en de acceptatie ervan.
Op zoek naar een nieuwe HR-tool? Neem dan eens een kijkje op www.talentsoft.nl/hr-software/onze-hr-oplossingen