‘Zo langzamerhand is doorgedrongen dat niet alleen de fysieke veiligheid, maar nog meer het geestelijk welzijn een belangrijke issue is bij het werken op afstand. Waar er eerder zorgen waren over wat automatisering met de factor arbeid zou doen, ligt nu het accent op het slijtage-effect van thuiswerken’.

Aldus Debby Jannink, partner in de People & Organisation-praktijk van PwC. Zij reageert op de uitkomsten van PwC’s 24e CEO Survey. Daaruit komt naar voren hoe belangrijk CEO’s de zogenoemde ‘zachte’ kanten van het HR-beleid van hun organisatie vinden. Op de vraag wat ze willen veranderen in hun HR-beleid om hun concurrentiepositie te verbeteren, scoren het verbeteren van digitale vaardigheden en het verhogen van de productiviteit door de inzet van technologie en automatisering traditioneel hoog. De respondenten vinden echter een focus op bedrijfscultuur en gedrag nog belangrijker dan deze twee aspecten.

Crisis stelt nieuwe eisen aan de rol van de CEO

Volgens Jannink stelt dat nieuwe eisen aan de rol van de CEO. “Van leiders worden twee dingen verwacht: zij moeten in het hier en nu empathisch zijn en zich kwetsbaar opstellen om de ‘boel bij elkaar te houden’. Tegelijkertijd moeten ze laten zien dat er voor de langere termijn perspectief is.” CEO’s kunnen dit niet overlaten aan hun managementteam of de HR-afdeling: “Het betrokken houden van werknemers is chefsache.”