Aldus Debby Jannink, partner in de People & Organisation-praktijk van PwC. Zij reageert op de uitkomsten van PwC’s 24e CEO Survey. Daaruit komt naar voren hoe belangrijk CEO’s de zogenoemde ‘zachte’ kanten van het HR-beleid van hun organisatie vinden. Op de vraag wat ze willen veranderen in hun HR-beleid om hun concurrentiepositie te verbeteren, scoren het verbeteren van digitale vaardigheden en het verhogen van de productiviteit door de inzet van technologie en automatisering traditioneel hoog. De respondenten vinden echter een focus op bedrijfscultuur en gedrag nog belangrijker dan deze twee aspecten.
Crisis stelt nieuwe eisen aan de rol van de CEO
Volgens Jannink stelt dat nieuwe eisen aan de rol van de CEO. “Van leiders worden twee dingen verwacht: zij moeten in het hier en nu empathisch zijn en zich kwetsbaar opstellen om de ‘boel bij elkaar te houden’. Tegelijkertijd moeten ze laten zien dat er voor de langere termijn perspectief is.” CEO’s kunnen dit niet overlaten aan hun managementteam of de HR-afdeling: “Het betrokken houden van werknemers is chefsache.”