Hoewel werkgevers inmiddels beseffen dat de krapte op de arbeidsmarkt directe schade aan hun bedrijfsvoering veroorzaakt, blijkt uit het onderzoek ook dat er over het algemeen onvoldoende of te weinig effectieve maatregelen worden genomen. Ondernemers worden vaak opgeslokt door kwesties die zich op de korte termijn voordoen.
Nieuwe HR-strategieën en -systemen
Maatregelen die werkgevers al wél nemen, zijn volgens de onderzoekers meestal zogenaamde ‘veilige’ en/of losstaande maatregelen: ze laten de interne organisatie zo veel mogelijk intact. Voorbeelden zijn het werven van meer jongeren, aanpassen van het beloningsbeleid of intensiever trainen en opleiden.
Manpower pleit er in het witboek ‘Het kritieke tekort’ voor deze maatregelen aan te vullen met minder traditionele en meer creatieve en ingrijpende oplossingen. Zoals het opnieuw inrichten van functies om ze geschikter te maken voor parttimers of een nieuwe stijl van leidinggeven om een organisatie met steeds meer thuiswerkers goed te blijven runnen.
Om de krapte het hoofd te bieden gaat het, zo blijkt, niet zozeer om een betere manier van werven, maar om nieuwe HR-strategieën en -systemen. Hans Leentjes, algemeen directeur Manpower Nederland: “Werkgevers én overheid samen moeten vernieuwende oplossingen in kaart brengen. Wij pleiten voor een creatieve visie op arbeidsmarktparticipatie en voor een grotere betrokkenheid van HR-managers bij het bepalen van de bedrijfsstrategie.”