Onderzoek van Intelligence Group laat zien dat bijna de helft van de werknemers latent naar een andere baan zoekt. Deze groep voelt zich echter niet meer aangesproken door reguliere vacatures en wil liever zelf benaderd worden. Het is daarom belangrijk om te kijken naar de specifieke wensen van werkenden en de manier om met hen in contact te komen.
Uitdaging arbeidsbemiddeling tweeledig
Een grote groep werknemers mist dus iets in de baan die ze nu heeft. Dat kan te maken hebben met de reisafstand, collega’s, salaris of met de wens om minder te werken. Weer andere werknemers willen juist iets heel anders gaan doen. Al deze wensen hebben echter nog niet geleid tot actief solliciteren, omdat zij niet weten welke werkgever aan hun wensen voldoet. Daar komt bij dat vacatureteksten vaak niet de juiste informatie bieden en dat bestaande platforms geen mogelijkheid hebben de ideale baan te omschrijven. De uitdaging in arbeidsbemiddeling is dan ook tweeledig. De werkzoekende slaagt er niet in zijn droombaan te vinden en de werkgever heeft moeite de juiste mensen te rekruteren.
Krachtige tool voor werkzoekende
Bij het nieuwe platform staat de baan die past bij de wensen en eisen van werkzoekenden juist centraal. Dat gebeurt geheel anoniem, zodat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar kunnen vinden zonder dat de huidige werkgever gealarmeerd raakt.
Werkgever solliciteert bij werknemer
Voor werkgevers heeft dit ook voordelen. De banen die momenteel het moeilijkst opgevuld worden, zijn mbo-functies. Zo staan in de installatie- en onderhoudsbranche voor iedere kandidaat gemiddeld veertien vacatures open (bron: Het Financieele Dagblad). Door deze krapte op de arbeidsmarkt is het normaal geworden dat er geen reacties meer komen op advertenties. Werkgevers zetten dan vervolgens uitzendbureaus in en als dat niet werkt een recruitmentbureau. Met iammie kunnen werkgevers zelf door de database met gemotiveerde werkenden zoeken. Is er een geschikt profiel gevonden, dan solliciteert de werkgever bij deze werknemer. Pas als beide partijen vinden dat er een match is, worden de persoonsgegevens vrijgegeven.
Behoefte concreet maken
“De tool is ontstaan uit eigen frustratie”, vertelt oprichter en multi-ondernemer Nico de Jong. “Op de vacatures voor online marketeers die we hebben uitstaan, wordt niet of nauwelijks gereageerd. Terwijl het toch om een leuke baan gaat met veel mogelijkheden en een prima salaris. Dat wordt bevestigd als we in gesprek raken met kandidaten. Zonder uitzondering zijn zij enthousiast over ons en de mogelijkheden die wij bieden. Met iammie maken we een behoefte in de markt concreet. We zorgen voor dat eerste gesprek. En we leggen daarmee de macht bij de partij waar deze hoort, de werkzoekenden. Want dat is nu eenmaal de huidige tijd.”