In maar liefst 89% van de gevallen wanneer een medewerker het bedrijf verlaat kan dit toegeschreven worden aan een mismatch op gedrag en cultuur, niet aan vaardigheden. Niet verwonderlijk aangezien het selectieproces zwaar leunt op het testen van de vaardigheden van een persoon.
Gedrag en cultuur
Het vertrekken van een medewerker heeft in veruit de meeste gevallen dus te maken met gedrag en cultuur. Ik hoor je denken; kijken we hier al niet naar in een gesprek, ik weet toch wanneer ik een klik voel met iemand?! Helaas, het voelen van de zogenaamde ‘klik’ zegt alleen iets over hoe aardig je de persoon tegenover je vindt en beïnvloedt hiermee je oordeel over een kandidaat. Alleen door het voelen van een connectie met iemand is dus nog niet achterhaald of diegene ook bij de organisatie past of de functie succesvol kan vervullen.
Doe een cultuurfit
De meest ideale manier om bij een kandidaat cultuurfit te toetsen is door een gevalideerde cultuurtest te doen en later in het interview toegespitst hierop vragen te stellen. Hierdoor ga je heel scherp na op welke vlakken iemand overeenkomsten heeft met de organisatie en op welke vlakken niet. Op basis hiervan bepaal je of de verschillen onoverkomelijk zijn of dat jullie toch samen verder gaan.
Onderstaand nog een drietal tips hierbij:
- Zorg dat de verwachtingen van te voren helder zijn. Wat gaat iemand doen in een bepaalde functie, wat zijn de verantwoordelijkheden? Zie ook de blog over het belang van het opstellen van een goed functieprofiel. Deze blog lees je hier.
- Neem iemand aan die bij je organisatie past, bedenk van te voren wat de cultuur van je organisatie is en achterhaal dit bij de kandidaten. Of beter nog, doe aan beide kanten een cultuurtest! Deze kan je als ondernemer hier doen. Als kandidaat kan je deze vinden in de persoonlijkheidstest op je profiel op www.randstad.nl
- Als je de topper gevonden hebt, zorg dan dat deze ook wil blijven. Zorg voor een onboarding programma en maak het prioriteit om een kandidaat zich thuis te laten voelen binnen de organisatie.