Eind jaren negentig had Unilever al de ambitie om meer vrouwen aan te stellen. Sinds een jaar of vier lukt dat echter pas. Door de inzet van Artificial Intelligence (AI) tijdens sollicitatieprocedures. “Dat we daarmee ook meteen meer diverse mensen aannemen, betekent gewoon dat we de witte man vroeger meer kwaliteiten toedichtten dan hij had.”

In het verleden namen leidinggevenden – meestal man – vaak kandidaten aan die op hen leken. Met als resultaat meer dezelfde mannen. Unilever wilde dit doorbreken en koos er vier jaar geleden voor om sollicitanten door kunstmatige intelligentie te laten beoordelen. Wat inhoudt dat een management-trainee eerst twaalf videogames speelt waar bijvoorbeeld getest wordt hoeveel risico je durft te nemen. Of juist niet. Je komt dan eventueel in aanmerking voor respectievelijk een marketingfunctie of een financefunctie.

Zonder vooroordelen

Een algoritme selecteert dus zonder vooroordelen. Vooroordelen die mensen vaak onbewust wel hebben. Zo maken ministeries tijdens werving ook gebruik van algoritmes vertelt HR-specialist Bas van de Haterd in de Volkskrant. Niet zozeer om de diversiteit te vergroten als wel om de beste kandidaten te selecteren. En dat blijkt dus niet altijd de ‘witte man’ te zijn aldus Van de Haterd.

Juiste data

Let wel op welke data je de computer geeft. Geen cv’s aldus de wervingsspecialist. Die zeggen alleen wat je hebt gedaan en niet hoe goed.

Inzicht en tips in de moderne vormen van assessment

Bas van de Haterd is te gast in aflevering 9 van de HR Podcast. Hij geeft inzicht in de moderne vormen van assessment en tips hoe je deze het beste kan gebruiken om betere mensen te selecteren.

Zelf ervaren hoe u moderne assessments kunt inzetten voor het beter selecteren van mensen? Volg dan de HR Boostcamp Beter selecteren met moderne assessments.