Nog nooit wisselden zo veel mensen van baan en bleven toch zo veel vacatures openstaan, meldt het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). Talentvolle starters en ervaren professionals hebben het voor het kiezen. Als een potentiële medewerker uiteindelijk besluit te solliciteren, is het essentieel dat je dit verlangen vasthoudt en versterkt. Voorkom dat de kandidaat in het sollicitatieproces afhaakt. En zorg dat het beeld dat over jouw organisatie is gevormd ook in het sollicitatieproces betekenis krijgt, zodat je de kandidaat bevestigt in zijn keuze om te solliciteren.

De contactmomenten, zoals de sollicitatie, de reactie daarop, een uitnodiging voor een gesprek en uiteindelijk het afwijzen of aannemen van een nieuwe medewerker kun je als organisatie positief beïnvloeden. Dat vergroot de kans dat de kandidaat uiteindelijk voor jou kiest, of bij afwijzing, met een goed gevoel terugkijkt op het sollicitatieproces. Denk hierbij aan het versturen van een ontvangstbevestiging met exclusieve content en inzicht in het proces. Of verstuur samen met de uitnodiging voor het gesprek tips en tricks mee ter voorbereiding. Is een kandidaat ongeschikt? Wijs hem dan af, maar doe dat met respect en zorg voor een feedbackmogelijkheid.

Realtime inzicht in je sollicitatieproces bij Johnson & Johnson

Een bedrijf dat goed inspeelt op het sollicitatieproces is het farmaceutische bedrijf Johnson & Johnson. Kandidaten krijgen realtime inzicht in hun sollicitatieproces. Via de app Shine kunnen kandidaten zien wat de status is van hun sollicitatie. Ondertussen worden ze voorzien van interessante artikelen en video’s over werken bij Johnson & Johnson. En als ze tussentijds vragen hebben, kunnen ze die stellen via Twitter. Dit draagt bij aan verwachtingsmanagement. Potentiële medewerkers weten hierdoor hoe het proces eruit ziet en zijn meer begripvol over het feit dat ze (wat langer) moeten wachten.