Logo
  • Nieuws
  • 11 oktober 2022
  • Foto: Hutspot Fotografie

Digitaal-Werven Award naar VodafoneZiggo – ‘De kandidaat staat echt centraal’

VodafoneZiggo heeft de Digitaal-Werven award 2022, de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring gewonnen. De jury was dit jaar unaniem in haar oordeel. De plus- en minpunten van de winnende en de genomineerde sites.

Beeld Digitaal-Werven Award naar VodafoneZiggo – ‘De kandidaat staat echt centraal’

Digitaal-Werven heeft meer dan 500 websites van de grootste en bekendste organisaties van Nederland onderzocht op meer dan 100 punten. Van usability tot grafisch design en van content tot mobiele toegankelijkheid en een mystery sollicitatie. Op basis van dit onderzoek volgt een lijst met genomineerden. Vervolgens bepaalt de jury - bestaande uit specialisten uit verschillende vakgebieden, aangevuld met de winnaar van het vorige jaar (2021 Coolblue) - wie van de genomineerden de award wint.

De jury gaf aan blij verrast te zijn dat veel organisaties de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in hun recruitmentsite en dat er veel nieuwe namen bij de genomineerden zaten.

Wat de jury wel opviel was dat er bij veel van de genomineerde recruitmentsites de nodige kleine slordigheden voorkwamen, van dode links op de pagina tot filters die weinig vacatures teruggaven terwijl die er wel waren. De jury hoopt dan ook dat de betreffende organisaties niet alleen investeren in nieuwe features, maar zeker ook in de optimalisatie van de bestaande features.

 

Outside-in content

Volgens de jury blinkt de site van VodafoneZiggo uit in beperkte, maar heldere navigatie. ‘De kandidaat krijgt niet teveel keuzes en wordt daarom uitstekend geholpen om te vinden wat deze zoekt. De content is outside-in gedacht, de kandidaat staat echt centraal, en is uiteraard mobile friendly.

De vacatures zijn mooi opgemaakt, maar vooral ook rijk aan relevante content zoals een salarisindicatie. Er zijn uitgebreide filters, de kandidaat bepaalt zelf de manier waarmee deze communiceert met de recruiter. Ook is solliciteren per whatsapp mogelijk en mooi in de site geïntegreerd.’

Vindbaarheid stages en traineeships

Verbetersuggesties heeft de jury vooral voor de vindbaarheid van stages en traineeships. Deze zijn wel erg ver weggestopt. Ook het aantal vacatures per filteroptie dat overblijft, lijkt niet te kloppen. Tot slot wordt Engels en Nederlands soms door elkaar gebruikt.

Interactief

De jury is vooral te spreken over de interactieve ervaring bij de site van KPMG. Het persoonlijk dashboard zorgt ervoor dat de kandidaat centraal staat. Pluspunten zijn verder de vacaturedetailpagina’s, deze zijn erg mooi vormgegeven aldsu de jury. Vooral de grafiek met de werkzaamheden per functie werd erg op prijs gesteld. Ook de melding onder de functie-eisen die vrouwen er actief op wijst te solliciteren ook al voldoen ze wellicht niet aan alle ‘eisen’, kon de jury zeer waarderen.

Inside-out

Hoewel de interactieve video een mooie ervaring geeft, ken de site nog wel een paar verbeterpuntjes aldus de jury. Zo zijn de keuzes die je als persoon moet maken, net als op de hele site, erg inside-out gedacht. Ook werkt hij niet optimaal op de mobiele telefoon en krijg je bij KPMG & Me ondanks de keuze voor professional toch afstudeerstages als vacatures aangeboden.

Ook vond de jury het een gemiste kans dat KPMG vergeet dat je langs bent geweest als je geen account aanmaakt.

Tot slot loopt ook hier het Nederlands en Engels door elkaar, bijvoorbeeld bij vacatures. Wat nogal slordig overkomt aldus de jury.

Open en transparant

NN oogst veel lof van de jury over hun content. Men is echt open en transparant over de arbeidsvoorwaarden en het proces. NN praat over projecten waar men trots op is. Er is een e-Library met boeken die je kunt downloaden die nuttig kunnen zijn voor de kandidaat als professional of als sollicitant. Ook voert men het Employer Brand - You matter – goed door in de content. Tot slot looft de jury de CompanyMatch-test. Deze is prominent in de site verwerkt, zodat kandidaten echt de kans krijgen om te kijken of ze bij NN passen.

Grafisch design

Verbeterpunten ziet de jury vooral in het grafisch design van de site. Deze stelt wat teleur. Het is vooral veel tekst en de vacaturedetailpagina’s zijn amper opgemaakt. Dit terwijl het de belangrijkste pagina’s op de site zijn.

Ook de usability laat volgens de jury te wensen over: van een ‘sticky header’ die ontbreekt, evenals een footer, tot het aanbieden van content in carrousels en filteropties die niet echt behulpzaam zijn. Mobiel is de usability nog minder, waarbij filteren op vacatures echt lastig is. Verder laden bepaalde elementen zo traag dat het na enkele vacatures bekeken te hebben irritatie oproept.

Outside-in

Meervoudig winnaar NS is in de zomer van 2022 met een geheel nieuwe site gekomen. Geen doorontwikkeling van de oude site, maar geheel vernieuwd.
Het NS-merk is perfect doorgevoerd in de site en straalt dan ook NS uit. De content is goed, met korte filmpjes en er is duidelijk outside-in gedacht. Men zet de kandidaat centraal, niet de organisatie. Zo bieden ze veel laagdrempelige mogelijkheden NS te ontmoeten, al zijn deze soms iets te ver weggestopt aldus de jury.

Er is een overvloed aan content, waardoor je je inhoudelijk uitstekend kunt verdiepen in een vakgebied. Zo zijn er ook podcasts bij bepaalde vakgebieden.

Overload

Dit is gelijk ook een minpunt; in de navigatie komt de hoeveelheid content soms als een overload aan informatie over. De balans zal de NS op dit gebied moeten vinden en bewaken aldus de jury.

Qua optimalisatie is er vooral op mobiel nog een slag te slaan. Daar waar er wat design betreft duidelijk een mobile first approach is gekozen, is dit voor de content soms vergeten. Zo zijn 360 graden video’s een prima toevoeging, maar ook erg zwaar waardoor deze mobiel centraal zetten in sommige vacatures misschien niet het beste idee is. Ook zijn er bepaalde visuals, bijvoorbeeld van een werkweek, die mobiel niet goed schalen.

Omdat de site nog niet zo heel lang live is lijkt het er op dat nog niet alle kleine bugs eruit gehaald zijn. Zo staat bijvoorbeeld bij bepaalde vacatures dat je je salaris kan berekenen met een salariscalculator. Deze is echter niet terug te vinden.

Interactieve uitleg

De Rabobank heeft de site die je bij een bank verwacht: degelijk. De content is erg rijk en de uitleg over de sollicitatieprocedure, die interactief bij de vacature staat, is wat de jury betreft een groot pluspunt. Ook video’s zijn goed in de site verwerkt.

Usability

Qua usability is er op de site wel wat te verbeteren. Zo werken de filters voor vacatures niet, met name filteren op opleidingsniveau geeft praktisch geen resultaten. De Rabobank, bekend om de lokale banken, heeft hier een aparte sectie voor ingericht. Helaas geeft die niet alleen vacatures bij lokale banken en kun je ook niet op regio selecteren.

Verder heeft het Grow-magazine een prominente plek op de site. De content daarvan is goed, maar de context ontbreekt.

Lees ook: 6 tips voor een awardwinning recruitmentsite

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.