72 Procent van de respondenten ziet op het werk vaak tot regelmatig spelfouten voorbij komen. De grote meerderheid van deze fouten (63 procent) zit in het verkeerd gebruiken van d’s en t’s in werkwoordsvormen. De ondervraagden storen zich het meest aan fouten in zakelijke teksten als e-mails, plannen en verslagen (35 procent). Fouten in cv’s en sollicitatiebrieven (15 procent) daarentegen staan pas op de derde plaats. Spelfouten in kranten of magazines vindt men storender (24 procent).
Zelf foutloos
De meerderheid van de respondenten is tevreden over hun eigen beheersing van de Nederlandse taal. Meer dan de helft (52 procent) geeft aan foutloos te schrijven. Over de mensen in hun werkomgeving zijn zij een stuk minder positief. Slechts 13 procent van de ondervraagden komt geen fouten tegen in teksten van collega’s en zakenpartners. 74 Procent twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die schrijffouten maakt in het Nederlands.
Niet bewust
Over de reden dat er veel spelfouten worden gemaakt zijn de meningen verdeeld. De meesten denken dat het mensen simpelweg niet uitmaakt dat ze fouten maken (47 procent). Anderen zien de complexiteit van de Nederlandse taal, de slechte kwaliteit van het onderwijs, regelmatige veranderingen in spelling en grammatica en de invloed van straattaal en slang als belangrijkste redenen.
Verantwoordelijkheid bij de werkgever
Over één ding zijn bijna alle ondervraagden het wel eens: 82 Procent vindt dat inwoners van ons land de eigen taal beter moeten leren en een opvallend groot deel hiervan (73 procent) vindt dat de werkgever een cursus moet aanbieden om de kwaliteit van geschreven teksten binnen het bedrijf te verbeteren. 29 Procent vindt zelfs dat deze cursus verplicht moet zijn. Daarnaast is 21 procent van mening dat een taaltoets moet worden opgenomen als een vast onderdeel van het sollicitatieproces.
Opstellen van een effectieve HR-cyclus
De jaarlijkse HR-cyclus is voor veel organisaties en medewerkers een verplicht nummer. En dat is jammer, want er is veel meer uit te halen! De achterliggende doelstelling moet juist zijn om slimme plannen te maken die leiden tot zichtbare resultaten in het werk. Plannen waar mensen enthousiast van worden en waardoor zij zich ontwikkelen op een manier die waardevol is voor henzelf en voor de organisatie. Meer info >