Dit blijkt uit onderzoek van Nidap onder 330 HR-verantwoordelijken. Het grootste deel (42%) van het opleidingsbudget wordt aan open inschrijving opleidingen bij externe opleiders gespendeerd. Slechts 14 procent van de HR-professionals verwacht dat het budget hiervoor het komende jaar nog stijgt. Eveneens 14 procent verwacht hier juist een daling. Eén op de drie verwacht wel een verdere stijging van het budget voor e-learning en interne trainingen.
Management- & leiderschapsontwikkeling prioriteit
De top drie vraagstukken waarvoor opleidingen en trainingen op dit moment worden georganiseerd zijn management- en leiderschapsontwikkeling (74%), kwaliteitszorg en veiligheid (67%) en interne samenwerking (65%). Talentmanagement staat met 55 procent op nummer 4. Met name grote organisaties (met meer dan 1.000 werknemers) maken op dit moment gebruik van e-learning. Het wordt het vaakst toegepast voor kwaliteitszorg- en veiligheidsvraagstukken (35%), verkoop of marketing (24%) en automatisering (20%). 16 procent zet e-learning in voor managementontwikkeling.
Guust-Jan Timmerman, Global Account Director bij CrossKnowledge, internationaal marktleider op het gebied van e-learning en blended learning voor management & leiderschap, herkent deze trend: “Door de crisis is langere tijd bezuinigd op opleiding en ontwikkeling. Bedrijven willen nu weer meer investeren, onder andere om het opgelopen ‘achterstallig onderhoud’ te compenseren. Daarbij wordt in Nederland nog enigszins voorzichtig omgesprongen met budgetten. Dit spreekt in het voordeel van e-learning en blended learning, omdat je hiermee als organisatie – met behoud van kwaliteit – per saldo meer krijgt voor je geld.” Internationaal gezien wordt er al veel meer uitgegeven aan e-learning. Timmerman verwacht dan ook dat we hiermee in Nederland aan de vooravond staan van de zich reeds afgetekende groei.
Digitaal leren populairst in de zorg
Toch blijft het aantal bedrijven dat e-learning inzet met 53 procent ongeveer gelijk ten opzichte van voorgaande jaren. Alleen in de zorg neemt dit aantal toe: 76 procent maakt hier nu gebruik van e-learning versus 54 procent in 2012. Een mogelijke verklaring voor de toegenomen populariteit in de zorg is de veranderde wet- en regelgeving om de kwaliteit van zorgpersoneel te waarborgen. Opleidingsbudgetten in de sector staan hierdoor onder druk. e-learning zorgt bovendien voor een grote mate van flexibiliteit en minder gederfde arbeidstijd.