Melithsa Demmers, Directeur HR bij Praxis: 'We willen samen én van elkaar leren'
Om het de klant gemakkelijker te maken, de klantreis te verbeteren, hebben ze bij Praxis veel aandacht voor training en ontwikkeling van de medewerkers. Sinds zes jaar gebeurt dat met een eigen leerplatform: Praxis Academy genaamd. Daarop staat het totale leeraanbod voor personeel in de winkels en op het hoofdkantoor. Ook winkelstages voor kantoorpersoneel behoren tot het leeraanbod.
“We leven in een onzekere situatie. Vroeger stond een winkel veel meer op zichzelf dan nu. We leven in een veranderende wereld waarin veel gebeurt. We willen de managers met dit traject daarom helpen hun winkels plezierig en goed te blijven leiden en ze uit de waan van de dag te laten stappen, zodat ze optimaal kunnen bijdragen aan het toekomstbestendig maken van Praxis.” Dat vindt plaats door online en fysieke trainingen, intervisie, buddy- en rondetafelgesprekken. “We willen samen én van elkaar leren.”
'Winkelstages van kantoorpersoneel maken ons effectiever; nieuwe initiatieven worden niet vanuit een ivoren toren geboren'
Om het kantoorpersoneel ook feeling met de winkelvloer te laten hebben, waren er altijd winkelstages. Die lagen lange tijd stil door corona en zijn nu weer ingevoerd. “Dat wordt enorm gewaardeerd. De kantoormedewerkers draaien echt mee en snappen daardoor beter wat er in de winkel gebeurt. Daar gebeurt het. Het maakt ons effectiever, want verbeteringen en nieuwe initiatieven worden niet vanuit een ivoren toren geboren.”
Praxis is zeer bewust bezig met de ontwikkeling van haar medewerkers, verklaart ze. “We kijken daarbij heel goed naar wat er nodig is in een team. ”Als het gaat om het aantrekken van nieuwe medewerkers, is het uitgangspunt ‘Praxis is er voor iedereen’. “Dus bieden we ook graag werkgelegenheid aan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat vergt wel een andere wijze van recruitment en onboarding.”
Loyale medewerkers
Het aantrekken en behouden van medewerkers is lastiger dan enkele jaren geleden, ervaart Demmers. “Van origine hebben wij veel honkvaste medewerkers, met een vracht aan ervaring. Dat zie je aan de vele jubilea. Daar staat nu druk op. De mensen krijgen veel keuzes door de krapte op de arbeidsmarkt. Dus kiezen sommigen om voor iets meer geld elders te gaan werken. Toch blijft er een grote groep loyale medewerkers, het verloop is vooral hoger onder de flexibele krachten.”
Praxis focust de komende tijd met name op het verbeteren van het assortiment, e-commerce, technische innovaties en digitalisering. “Zo zijn we onlangs gestart met onze eigen online marketplace. Ook de doorontwikkeling van ons winkelconcept blijft belangrijk. Er is een aantal winkels volgens het ‘Phygital’ winkelconcept geopend. Met Phygital combineren we de voordelen van een fysieke winkel met alle digitale mogelijkheden. We willen het de klant gemakkelijker maken, de klantreis verbeteren, en dat uit zich ook op de winkelvloer.”
Vandaar dat Praxis veel aandacht heeft voor training en ontwikkeling van de medewerkers. Sinds zes jaar gebeurt dat met behulp van een eigen leerplatform: Praxis Academy genaamd. Daarop staat het totale leeraanbod voor personeel in de winkels en op het hoofdkantoor.
Ruim aanbod aan trainingen
“We bieden verplichte trainingen en leverancierstrainingen aan. Er zijn ook facultatieve modules, zoals 120 korte trainingen van ‘GoodHabitz’. De medewerkers die ik erover spreek zijn er heel blij mee. Ze hadden zo’n ruim en goed aanbod niet verwacht. Ik heb ook gemerkt dat we nog beter intern moeten gaan communiceren wat we allemaal aanbieden.”
'We moeten nog beter intern gaan communiceren wat we allemaal aanbieden op ons leerplatform Praxis Academy'
Verdere ontwikkeling van het leerplatform staat ook al op de HR-agenda. “Want de ontwikkelingen gaan razendsnel en onze behoeften ook. Het platform is qua gebruiksmogelijkheden nog wat te beperkt. Je moet ervoor achter je pc of laptop. We willen leren toegankelijker maken door het ook aan te bieden op de mobiele telefoon.”
Lees op CHRO.nl het gehele interview met Melithsa Demmers