Winkelman is manager HR Development bij het CAK. Voor het CAK ontwikkelde zij een ambitieuze digitale leeromgeving: de CAK Academie. Daar vindt de medewerker een groot aanbod aan e-learning modules, workshops, trainingen en cursussen.
“Vroeger verzorgden wij vooral trainingen voor ons Klant Contact Center. Deze gingen over de wet- en regelgeving die wij uitvoeren en de telefonische klantcommunicatie,” vertelt Winkelman. “Maar de wereld verandert zo razendsnel dat iedereen zich om bij te blijven en goed inzetbaar te zijn continu moet blijven ontwikkelen. We vonden daarom dat we veel breder moesten gaan en ook leeractiviteiten voor andere collega’s en over andere thema’s moesten aanbieden. We wilden dat mensen de mogelijkheid kregen om zelf de regie over hun ontwikkeling te pakken. Om dat mogelijk te maken is de CAK Academie ontstaan. De academie is neergezet vanuit de visie dat mensen laagdrempelig en gemakkelijk hun leermogelijkheden zien en benutten. Ze hoeven niet meer op het internet te struinen, maar krijgen een platform waarop alle ontwikkelmogelijkheden staan. We bieden interne en externe opleidingen én e-learning-modules voor iedereen die werkzaam is bij het CAK; of je nu een tijdelijke of een vaste medewerker bent, dat maakt niet uit. Naast functiegerichte ontwikkeling hebben we ook aandacht voor e-learnings op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Denk aan onderwerpen als ‘Mindmappen’, ‘Goede Voornemens’ of ‘Omdenken’. ”
Die laagdrempeligheid komt ook terug in het feit dat collega’s altijd en overal toegang tot de CAK Academie hebben, vertelt Eugenie Winkelman. Die toegang is tijd- en plaatsonafhankelijk, waardoor mensen ook thuis kunnen kijken wat er allemaal mogelijk is en er direct mee aan de slag kunnen.
De e-learning module neemt een belangrijke plaats in, vertelt ze: “Via de e-learningmodules kunnen mensen op een eenvoudige en snelle manier basisvaardigheden tot zich nemen en zich oriënteren op thema’s waarop ze zich willen ontwikkelen. Ze kunnen vervolgens besluiten of ze aanvullend een meer verdiepende training gaan doen of zich op een andere manier verder willen gaan ontwikkelen. Soms concluderen ze na het volgen van een e-learningmodule dat het niet nodig is om een opleiding te doen maar dat ze in de praktijk hun verdere ervaring willen opdoen of aanvullende informatie opzoeken in een boek.
Snoepwinkel
Aanvankelijk was ik een beetje bang dat ik een snoepwinkel had geopend en dat er vervolgens een enorme run op opleidingen zou komen, terwijl de budgetten hetzelfde zijn gebleven. Maar in de praktijk bleek die run op externe opleidingen niet te komen. De academie heeft er juist toe geleid dat mensen kritischer en beter gaan kijken wat ze echt willen ontwikkelen en wat daarin goed voor ze is.
Door het bestaan van de CAK Academie kom je gemakkelijker en directer in gesprek met de mensen over wat ze belangrijk vinden en komen ze weer in een ontwikkelstand. Het gaat dus ook om verleiden. Opleiden is nooit een doel op zich; het gaat erom dat je iets kunt bereiken met de ontwikkeling van mensen. Het draait uiteindelijk om resultaten neerzetten, presteren. Een opleiding kan daarbij helpen. In de korte tijd dat de CAK Academie bestaat heb ik ervaren dat je door de ontwikkelmogelijkheden op deze manier aan te bieden het gesprek over ontwikkelen veel makkelijker voert. Mensen komen gerichter in aanraking met het thema en hebben een concrete aanleiding om erover na te denken en met de HRD adviseurs van gedachten te wisselen.”
De praktische inrichting van de CAK Academie was nog wel een forse klus, vertelt Winkelman. Het was haar wens om het leermanagementsysteem te koppelen aan het lesaanbod van Springest. Voorts bleek ook dat sommige grote aanbieders nog niet via partner Springest werkten. Die aanbieders werden dus niet meegenomen, of op een later moment alsnog toegevoegd. Als het aanbod van de één hierdoor niet mee kon, kon wel eenvoudig voor een ander worden gekozen. Het systeem blijft continu in ontwikkeling, blijkt uit het verhaal van Winkelman: “We hebben gekozen voor de pragmatiek: goed is goed genoeg. Je moet niet altijd het beste willen. We leren zelf ook en zullen fouten maken. Het is een lerend systeem en het zal al werkende steeds beter worden. De gebruikers worden medeontwikkelaars van het systeem. Aan de ene kant zullen leveranciers afvallen als van hun aanbod geen gebruik wordt gemaakt. Aan de andere kant kunnen er ook opleidingen bijkomen. Mensen mogen ook opleidingen kiezen die niet standaard in de Academie zitten, maar ze moeten het wel via de Academie aanvragen. Als blijkt dat meer mensen een bepaalde opleiding interessant vinden, dan nemen we die op in het standaard aanbod. Op die manier wordt het aanbod langzaam geoptimaliseerd.”
De toegankelijkheid wordt ook logistiek ondersteund aldus Winkelman: “Vroeger moest je een cursus aanvragen via een formuliertje met een handtekening van je leidinggevende. Die workflow is helemaal geautomatiseerd: iemand schrijft zich in en de manager krijgt met één druk op de knop een verzoek om goedkeuring. Vervolgens krijgt de medewerker direct de terugkoppeling. Daarna wordt er gelijk een inschrijving naar het opleidingsinstituut gestuurd. De afspraken zijn dus helemaal gedigitaliseerd en allemaal helder.”
Naast de winst voor de medewerkers is de CAK Academie ook voor het management interessant. Via de Academie wordt immers interessante informatie gegenereerd. Winkelman: “We kunnen heel goed zien wie wat wanneer afneemt en welke afdeling veel gebruik maakt van een bepaalde leeractiviteit. Als we een e-learning module over een belangrijk thema aanbieden en we zien dat er een afdeling is die daar weinig mee doet, dan kunnen we de manager hierin inzicht geven zodat hij er eventueel extra aandacht aan kan besteden. We sluiten ook aan bij de actualiteit door cursussen aan te bieden over onderwerpen die op een specifiek moment relevant zijn.
Ambassadeurs
De relatie met het management is vanaf het begin heel belangrijk geweest. We hebben het management nadrukkelijk betrokken bij de ontwikkeling van de CAK Academie. We hebben ze gevraagd wat zij nodig hadden. Doordat ze zo nauw aangesloten waren werden de managers de eigenaars van de academie. Zij werden onze ambassadeurs. Uiteindelijk maken we het natuurlijk voor hun en hun medewerkers.
Leidinggevenden laten ons weten dat ze het erg prettig vinden dat ze hun medewerkers concrete opleidingen kunnen aanbieden zonder dat ze ons steeds hoeven te vragen om ze daarbij te helpen. Wij hebben als adviseurs ook helemaal niet de capaciteit om alle medewerkers voortdurend te benaderen. Via de academie kan dat wel.”
Vanaf de start was de CAK Academie succesvol. Winkelman: “We hebben de academie december vorig jaar gelanceerd onder de titel ‘Pak de Regie’. We hadden onder andere een regisseursstoel als symbool voor de campagne, we hadden een flyer en we hebben demosessies georganiseerd. Het motto was: ‘Mensen pak de regie over je ontwikkeling. Je bent zelf verantwoordelijk voor je loopbaan’. Vanaf de eerste dag was het ongelooflijk hoeveel mensen ingelogd hebben. Het wordt ontzettend veel gebruikt.”
De eerste stappen zijn dus stevig gezet. Maar vooruitkijkend ziet Eugenie Winkelman nog verschillende doorgroeimogelijkheden. “Ik wil loopbaanontwikkeling in de academie opnemen. Op dit moment is de academie erg opleidingsgeoriënteerd. Ik wil meer gaan kijken vanuit het idee van duurzame inzetbaarheid en mensen helpen bij het beantwoorden van vragen als ‘Wat wil ik eigenlijk’ en ‘Zit ik wel op de goede plek’. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als loopbaanadvisering, tests en loopbaancoaching. In 2016 willen we die loopbaanontwikkeling echt doorontwikkelen. De grootste uitdaging is toch om te zorgen dat mensen goed inzetbaar zijn.
Mijn persoonlijke ambitie sluit helemaal aan bij het motto van de academie: mensen helpen de regie over hun eigen loopbaan te nemen. Het zou geweldig zijn als de CAK Academie daaraan bijdraagt.”