De Tweede Kamer heeft aan de hand van een Kamerbrief meer inzicht gekregen in de doelgroep van het lage-inkomensvoordeel (LIV). Bij de behandeling van het Wetsvoorstel tegemoetkomingen loondomein (Wtl) waren hieromtrent vragen gerezen.

Doelgroep LIV

  • Circa 350.000 werknemers bij circa 80.000 werkgevers.
  • Circa 20.000 van de 350.000 werknemers waarvoor de werkgever in aanmerking voor LIV komt, volgt een opleiding (VMBO, Havo, VWO, MBO, HBO en WO).
  • Circa een kwart hiervan zijn studenten in het hoger onderwijs (HBO, WO) (5.000 personen=1,4 procent van de werknemers waarvoor recht op LIV ontstaat).
  • Circa 10 tot 15 procent van de doelgroep heeft niet de Nederlandse nationaliteit. Daartoe behoren ook mensen die al geruime tijd in Nederland wonen en werken, en ook Duitse en Belgische grensarbeiders.

Berekening uurloongrens 38-urige werkweek

  • Het wetsvoorstel gaat voor de berekening van de uurloongrenzen voor het LIV uit van een gemiddelde werkweek van 38 uur, ook al komen in de praktijk verschillende reguliere werkweken voor.
  • 29.000 werknemers behoren tot de beoogde doelgroep van het LIV vanwege een laag uurloon, maar dreigen buiten het bereik van het LIV te vallen omdat zij een werkweek langer dan 38 uur hebben waarmee zij net onder het minimumuurloon van het LIV vallen.

WML

De groep werknemers die onder het wettelijk minimumuurloon (WML) valt, komt automatisch binnen het bereik van het LIV, als er een wettelijk minimumuurloon wordt ingevoerd. De minister van SZW heeft in de Kamerbrief een verkennende notitie over het minimumloon aangekondigd, inclusief de mogelijkheid van een minimumuurloon. Als er draagvlak is voor de invoering van een minimumuurloon, dan kan het LIV daar in de uurloongrenzen naadloos op aansluiten.

Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel rees er de vraag naar de mogelijkheid van een urencriterium per halfjaar of driekwart jaar. Uit de Kamerbrief wordt duidelijk dat een dergelijke aanpassing de uitvoering aanzienlijk complexe maakt, ook voor werkgevers. Op dit punt zijn de nadelen aanzienlijk groter dan de voordelen en raadt het kabinet om die reden een op dat punt aanvullende maatregel af.

Tip

Lees ook het eerdere bericht Pak in 2017 de drie opstekers banenafspraak