Dat ligt bij mannen gemiddeld al hoger dan bij vrouwen. Daarnaast geeft 54% van de werkgevers aan vrouwen niet actief te stimuleren om door te stromen naar hogere posities. WOMEN Inc. wil dat werkgevers zich bewust worden van het feit dat de loonkloof waarschijnlijk ook bij hen voorkomt. Daarom lanceert WOMEN Inc. de campagne ‘15 procent minder’ en de ‘Gelijk Loon Check’.
Suzan Steeman, expert arbeidsmarkt bij WOMEN Inc., begrijpt dat werkgevers denken dat er geen loonkloof in hun organisatie is: “In tegenstelling tot wat veel mensen aannemen, is het hebben van een functiehuis of hanteren van een CAO niet voldoende om loonverschillen te voorkomen. Dit komt omdat werkgevers zich vaak onbewust zijn van de oorzaken van de loonkloof. Daarom sporen we werkgevers aan om hun verantwoordelijkheid te nemen en de Gelijk Loon Check te doen, zodat werkgevers gemakkelijk kunnen meten of er sprake is van een loonkloof in hun organisatie.”
Rachelle van Daalen, Programmamanager Diversiteit & Inclusie bij ProRail, benadrukt dat het onderzoek de organisatie waardevolle inzichten geeft: “Door te onderzoeken of we vrouwen en mannen gelijk belonen voor gelijk werk komen we erachter waar we nu staan op het aspect van diversiteit en inclusie. Na ons eerste onderzoek blijken er salarisverschillen te zitten in twee van de schalen. Er is nu een nadere analyse nodig om te kijken of dit verschil te verklaren is, of dat er sprake is van ongelijke beloning.”
15 procent minder
Omdat werkgevers een essentiële rol spelen bij het dichten van de loonkloof, richt WOMEN Inc. zich met de nieuwe campagne op hen. Zo wil WOMEN Inc. de bewustwording van werkgevers over de loonkloof vergroten en een gedragsverandering bewerkstelligen waardoor zij de loonkloof (mede) als hun verantwoordelijkheid zien en dit structureel aanpakken. De campagnewebsite, in de vorm van een online magazine, bevat artikelen om werkgevers te informeren en inspireren én biedt concrete handelingsperspectieven zoals de Gelijk Loon Check en strategieën voor een eerlijk loonbeleid. De Gelijk Loon Check is een tool waarmee werkgevers gemakkelijk kunnen meten of er sprake is van een loonkloof in hun organisatie. Al sinds 2014 creëert WOMEN Inc. bewustwording over de loonkloof met de publiekscampagne ‘Waar is mijn €300.000,-?’.
Effectief beleid door data-analyse
Verantwoordelijke organisaties streven naar een evenwichtige personeelssamenstelling waarin de medewerkers zich thuis voelen. Maar effectief beleid maken om diversiteit en inclusiviteit te sturen is moeilijk. Een deel van de oplossing is gebruik maken van data-analyse. Willem Jan Pott Hofstede is HR data-analist bij het Ministerie van Buitenlandse zaken. Door de analyses van zijn team kan de organisatie nu passende interventies doen om gericht diversiteitsbeleid te voeren. Hij vertelt hierover in onderstaande Podcast.
De HR Podcast is een initiatief van HR Academy en HR Praktijk en gaat over innovaties met impact op HR. Elke twee weken verschijnt een nieuwe aflevering. Luister onderweg, op het werk of thuis in de bekende podcast apps zoals Spotify, Apple Podcast en Google Podcast.
Abonneer je in de app op de HR Podcast, zodat je geen aflevering meer hoeft te missen. Kijk voor alle info op www.hrpodcast.nl.