Logo
  • Partnerbijdrage
  • Achtergrond
  • 19 juli 2024
  • OAZ

Controleer je definitieve beschikking Wtl met deze 3 tips

Deze zomer ontvang je de definitieve beschikking Wtl 2023 van de Belastingdienst. De berekeningen op de definitieve beschikking zijn gebaseerd op de loonaangiften van 2023, eventuele correcties naar aanleiding van de voorlopige beschikking zijn hier ook in verwerkt. Toch kunnen er in de definitieve beschikking ook fouten zijn geslopen. Het is dan ook belangrijk om deze beschikking goed te controleren.

Beeld Controleer je definitieve beschikking Wtl met deze 3 tips

In de beschikking staan de volgende drie voordelen opgenomen:

  • het loonkostenvoordeel (LKV)
  • het lage-inkomensvoordeel (LIV)
  • het jeugd-LIV

Het doel van de Wtl is dat medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek vinden op die arbeidsmarkt. Dit gebeurt door bovengenoemde tegemoetkomingen in loonkosten te bieden aan werkgevers.

Tips om de beschikking te controleren

Tip 1 Houd je administratie erbij

Alle medewerkers die in aanmerking komen voor een van de tegemoetkomingen uit de Wtl, moeten genoemd worden op de definitieve beschikking. Ook moeten de onderbouwingen correct zijn en alle gegevens zo volledig mogelijk aanwezig zijn. Afwijkingen tussen jouw administratie en de definitieve beschikking kunnen bij een eventuele nacontrole voor een boete zorgen, dus voorkom onnodige lasten en wees zo compleet mogelijk.

Tip 2 Denk aan de tijd

Als blijkt dat er een onvolledigheid of onjuistheid in de definitieve beschikking van jouw organisatie zit, kan er binnen zes weken bezwaar worden ingediend. Zorg dus dat je op tijd bent en de boot niet mist.

Tip 3 Vraag om hulp

Heb je zelf de tijd en ruimte om met de beschikking aan de gang te gaan, dan is dit zeker te doen. Maar ligt er een grote stapel achterstallige administratie op je te wachten en weet je niet waar je moet beginnen? Schakel dan hulp in bij het controleren van je beschikking. De kosten die hiermee gemoeid gaan vallen in het niet vergeleken bij een boete door ontbrekende gegevens.

Ben jij op zoek naar hulp bij deze controle? OAZ kan jouw organisatie ondersteunen met de controle van de voorlopige en definitieve berekeningen, zodat je zo optimaal mogelijk gebruik kan maken van de Wtl. Neem contact op met OAZ, het team van HR-specialisten staat voor je klaar. Bij eventuele vragen kan je ons natuurlijk ook raadplegen, op 088 5600 700 of per mail via info@oaz.nl.

OAZ geeft advies over subsidies en het managen van financiële voordelen en risico’s rondom personeel. OAZ ontzorgt hierin haar klanten en realiseert een optimaal resultaat.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.