Deze cijfers komen uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse werknemers uitgevoerd door Protime, specialist in workforce management oplossingen. Kijkend naar de manier waarop managers momenteel hun team aansturen, valt op dat dit voornamelijk gebeurt op basis van doelstellingen (35%). Daarnaast noemt 22 procent van alle respondenten dat zij juist worden aangestuurd op prestaties, gevolgd door persoonlijke ontwikkeling (18%), vaardigheden (15%) en gedrag (10%). Deze resultaten komen niet overeen met de wensen van werknemers. Meer dan de helft van alle respondenten (51%) ziet graag een grotere investering in persoonlijke ontwikkeling.
Stop met beoordelen
Door de vraag van medewerkers naar continu feedback staat de traditionele HR-cyclus in veel organisaties ter discussie. Niet voor niets wordt steeds vaker de roep gehoord met beoordelen te stoppen en worden in veel organisaties initiatieven gestart die ‘goede gesprekken’ tussen leidinggevenden en medewerker moeten bevorderen, die leiden tot continue focus op doelen, resultaten en doorlopende verbetering. Veel leidinggevenden hebben het moeilijk hiermee, want wat is dat goede gesprek? En wat is je rol als leidinggevende in een context waarin mensen zelf steeds meer regie over werk en leven willen, moeten en kunnen nemen?